Det hellige rommet rommer alle

Diakonene i Gjøvik har et samarbeid med lindrende enhet på Haugtun. Der får de lov til å være kirke tilsede i en svært sårbar del av livene til folk. - Det er et privilegium å få den tilliten, sier Hilde Kristin G. Jarlvang og Ingvild Svalastoga.

"Vi erfarer at det er noe som er større enn oss selv. Vi opplever at mange er enige i det, selv om ikke alle våger å navngi det som Gud." Foto: Ingvild Svalastoga

I Gjøvik kirkelige fellesråd er de så heldige å være to diakoner, Hilde Kristin G. Jarlvang og Ingvild Svalastoga, som samarbeider om det diakonale arbeidet for hele kommunen. Her forteller de litt om arbeidet sitt, og spesielt fra samarbeidet de har med lindrende enhet på Haugtun:

--------------------

At vi er to diakoner gjør at vi kan få tenke lange linjer og sammenhenger, bruke de egenskapene vi har som personer inn i de sammenhengene de passer best i og avlaste hverandre når det er behov. Vi opplever at vi har et godt samarbeid med kommunens helse- og omsorgssektor, og vi er med i en nettverksgruppe for ulike offentlige og ideelle aktører som jobber for å gjøre Gjøvik kommune til et bedre sted.

Gjøvik kommune har en flott lindrende enhet på Haugtun med seks sengeplasser. Dette er en avdeling hvor vi diakonene sitter i det tverrfaglige helse- og omsorgsteamet. Vi deltar på tverrfaglige møter sammen med de andre i helse- og omsorgssektoren, og tar samtaler med pasienter og pårørende når det er behov for det.  Vi har en avtale med sykepleierne om at de tilbyr oss som samtalepartnere, og de kontakter oss fortløpende ved behov. Samtalene kan ha svært ulikt innhold, alt fra spørsmål og refleksjon rundt døden, til det mellommenneskelige og relasjonelle.

Vi opplever det fint å kunne være tilstede, jobbe for at alle stemmer blir hørt, at alle blir anerkjent for den en er - med hele seg. I de møteplassene vi har er dette en viktig faktor. Både gjennom tilfeldige og avtalte samtaler kan en få være med å gi anerkjennelse og oppreisning til de som opplever vanskelige tider i livene sine. Gjennom samarbeidet vårt med lindrende enhet får vi lov til å være kirke tilstede i en svært sårbar del av livene til folk, og et er et privilegium å få den tilliten.

«Hellige rom for alminnelige liv», bispedømmets nye visjon, -  beskriver det store det er å være menneske, å stå i en sammenheng, og det store i å få være tilstede i hverandres liv. Hellige rom, hellige øyeblikk. Samtidig erfarer vi at det er noe som er større enn oss selv. Vi opplever at mange er enige i det, selv om ikke alle våger å navngi det som Gud. Videre jobber vi for å gi alle lik tilgang til dette offentlige rommet uavhengig av status, religion og helse, slik at det kan bli et rettferdig rom for alle. «Det hellige rommet, rommer alle».