Færre spørsmål, flere støtteerklæringer og god oppslutning under Arendalsuka

Mange stikker innom og slår av en prat, men spørsmålene er færre enn i fjor. Folk kommer heller med støtteerklæringer for at kirken er til stede. Og arrangementene der kirken er arrangør har jevnt over god oppslutning.

Sokneprest i Stokken, Bjørn Inge Holberg i samtale med en av besøkerne på standen.

Mens vi står og snakker med Bjørn Inge Holberg, nytilsatt sokneprest i Stokken, er det mange som hilser eller stopper for å slå av en prat. Han har nettopp overtatt etter Margrethe Halvorsen, menighetspedagog i Øyestad og Tore Wiig Andersen, kapellan i Øyestad.

Det er jevnt over mange som kommer innom og slår av en prat, forteller Margrethe. Tonen er nok mer preget av en hyggelig hilsen og støtterklæring enn i fjor. Da var det flere spørsmål og meninger rundt forestående sak om kirkelig vigsel av likekjønnede. Hun opplever ikke så mange spørsmål om det i år. Martin Luther som poserer i hjørnet av utstillingsteltet engasjerer nok heller ikke på samme måte, men gir likevel en mulighet for å reklamere for Lutherjubiléet.

Men de får mange positive tilbakemeldinger på programmet forteller hun. Tatt i betrakning at det foregår mange interessante arrangementer parallelt, er det god oppslutning om arrangementene.

Bjørn Inge Holberg opplever også at mange tar seg tid for å slå av en prat. Selv om plasseringen var mer sentral i fjor, og trøkket kanskje enda sterkere er det mange som kommer innom kirkens stand.  Og som prest er det en godt utgangspunkt for kontakt med flere enn de som går i kirka.