Steinar Skomedal ny stiftsdirektør

Steinar Skomedal (57) er tilsatt som ny stiftsdirektør i Agder og Telemark bispedømme. Han kommer fra stillingen som personalsjef i Nidaros bispedømme.

Agder og Telemark bispedømmeråd tilsatte Skomedal på sitt møte den 26. juli 2017. Han har takket ja til stillingen.

Det var seks søkere til stillingen som Tormod Stene Hansens etterfølger. Tormod Stene Hansen har vært sjef på bispedømmekontoret i 16 år. Etter planen skal Skomedal tiltre mot slutten av 2017.

Steinar Skomedal har hatt flere stillinger ved bispedømmekontoret i Trondheim. I tillegg til stillingen som personalsjef og seksjonsleder i Nidaros bispedømme, som han nå innehar, har han vært kirkefagsjef og konstituert stiftsdirektør. Skomedal er utdannet teolog fra Menighetsfakultetet, og han har også erfaring som kapellan og sokneprest.

I sommer har Steinar Skomedal feriert på familiens sommersted i Høvåg. Slektsnavnet har han fra Skomedal i Setesdal.