IKO’ s forslag til påskevandring:
«Opplevelse og deltagelse står sentralt i dette opplegget, der barna tas med på en vandring i kirkerommet. Med egne sanser får barna oppleve påskens fortellinger gjennom besøk på ulike poster. Vandringen starter med palmesøndag, deretter går det videre til skjærtorsdag og langfredag, før det ender med påskedag.»
«Her tas fortellingsstoff, sang, musikk, bilder og enkle rekvisitter i bruk. Opplegget krever relativt få forberedelser og er derfor enkelt å gjennomføre.»
Heftet: https://www.nb.no/nbsok/nb/e9965e0ca0effac75ea24fd3fc3a5cc0?lang=no#11
Heftet er utgitt i 1997 på IKO -forlag. De aller fleste menighetskontor har et fysisk eksemplar liggende.
Tips:
På samme måte som ved julevandring, kan man velge å la elevene få delta praktisk på postene, eller ha stab/frivillige som bidrar. Det er en fordel å være flere voksne.
For å oppnå tydelig formidling er det viktig å skille på når man er forteller og når man går inn i rolle. Et godt hjelpemiddel kan være et enkelt plagg/en rekvisitt.
I stedet for fotvask, kan man «vaske» uten vann eller pusse sko.
Del gjerne ut druer og ferskt brød på post 2 om skjærtorsdag.
Sigvart Dagslands versjon av «Velt alle dine veier»
En versjon av Hosianna sang: https://www.youtube.com/watch?v=7q19lEDIBU0
Ekstra krevende med påske?
På IKO` s kurs i kirke-skole samarbeid dukker det ofte opp spørsmål om hvor grensen går, når det gjelder forkynnelse i forbindelse med konkrete stasjoner i påskevandringen. Samfunnet har forandret seg siden dette heftet ble skrevet. Det er fint å ta en refleksjonsrunde på aktuelle dilemma både i stab og i møte med skolen. Flere opplever at det er ekstra viktig at skolen får ferdig utskrevne undervisningsopplegg tilknyttet påskevandring og tydelig informasjon til foresatte.
Eksempel på dilemma:
-Skjærtorsdagsmåltid med utdeling. Dette er tema som er aktuelle å diskutere på forhånd. Man bør nøye vurdere om utdelinger er nødvendig. Selv om det blir tydelig formidlet at dette ikke er nattverd, er det mye forlangt av barna at de skal få med seg forskjellen.
- Hosiannatilrop. Vi anbefaler bruk av sang. Unngå at elevene roper ut «Hosianna» som for noen kan oppleves problematisk.
Dette er likevel opp til den enkelte ansatte, og vi anerkjenner at det finnes regionale forskjeller. Vi anbefaler å bruke heftet i sin helhet med vekt på lek.
Død som tema:
Tema død er sentralt i påskefortellingen. Død er et eksistensielt tema som rører dypt. Ta gjerne en prat med lærer om dette på forhånd, husk at det er små barn som lytter og deltar.
Kompetansemål i KRLE etter 4.trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
- samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
- sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv
https://www.udir.no/lk20/rle01-03
Inspirasjon:
https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/sokeside/?query=p%C3%A5ske