Overordnet del:
«Folkehelse og livsmestring» er et eget kapittel under skolens tverrfaglige temaer.
«Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte» Udir: Folkehelse og livsmestring
Perspektiv og bakgrunn:
Mange barn har aldri vært i en begravelse. Før i tiden ble ofte eldre mennesker pleiet i hjemmet. I dag foregår dette hovedsakelig på institusjoner. (ca.80 %) Med bedre smertelindring i forhold til sykdom, er flere hjemme til det siste. Samlet fører dette til at færre av oss møter smerte, sykdom og død på nært hold.
Selv om ikke døden er en del av hverdagen, kan det likevel oppta tankene. Før eller siden vil alle mennesker møte død og sorg. Som kirke har vi mye å bidra med og på mange måter er vi «eksperter» på dette. Det vil derfor være positivt at barn får undervisning om hvordan en begravelse foregår, men minst like viktig er en god undervisning om hva sorg og savn gjør med oss.
Dette tema er lite belyst på Udir.no men skoler kan likevel ha undervisning om dette. Sjekk eventuelt ut med skolen hva elever får av kunnskap.
Undervisningen skal ikke være forkynnende, men det går helt fint å si noe om at «troen på en himmel» er en sentral del av den kristne tro og at korset er et symbol på det.
Samarbeid:
Ta kontakt med det lokale begravelsesbyrå og gjør gjerne undervisningen tverrfaglig med prest, diakon, kirketjener og organist.
I forkant: Snakk med lærer!
Vi tar høyde for at det finnes barn i elevgruppa med erfaringer, er det fint å ta en ekstra telefon til lærer i forkant og sjekke om det er noe spesielt du bør vite om i møte med elevene. Det er viktig å være oppmerksom på at elever kan reagere i ettertid med tanker og spørsmål. Avtal gjerne en oppfølgingsprat med lærer.
Forslag til innledning av undervisningen:
«Når vi i dag skal lære om død, sorg og begravelse, har kanskje noen av dere opplevd å ha mistet noen. Kanskje vil du da kjenne at du blir lei deg og vil gråte. Det er helt normalt, og det er helt greit om det skjer. Hvis du vil, kan du ta deg en pause sammen med lærer.»
Det praktiske rundt en begravelse:
Det er fint om elevene får:
- lytte til begravelsesmusikk
- se hvordan en begravelse gjennomføres både inne i kirka og ute på kirkegården
- se konkrete ting som kiste, gravstein og grav
Om følelsen av sorg og savn:
Menigheter som har diakon eller diakoniarbeider, bør involvere disse i undervisningen. Temaet kan da være hva sorg og savn er, og hva det gjør med oss.
Sorg og sorgreaksjoner, psykisk helse
Sorgreaksjoner Ahus
Det kan være et poeng å ha undervisningen like før Allehelgen
Andre livssyn og religioner:
Er det et eget område for muslimske graver i tilknytning til kirkegården, bør de også vises. Har du erfaringer eller opplevelser fra andre land og religioner, ikke vær redd for å fortelle om det.
Kompetansemål i KRLE etter 7.trinn:
- beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
- utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
-bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
-gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
-bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
«Faget skal bidra til å gi elevene innsikt i kristen og humanistisk arv og tradisjon og i hvordan disse har endret seg gjennom historien (…) KRLE er et sentralt fag for å forstå seg selv, andre og verden rundt seg». (Fagets relevans og sentrale verdier)
Ressurs:
Film om sorg og død, Dnk
Udir Håndtering av kriser og sorg i barnehagen
Webinar: sorgstøtte for ungdom