Overordnet del:
«Folkehelse og livsmestring» er et eget kapittel under skolens tverrfaglige temaer. «Livsmestring» skal jobbes overordnet med i alle fag og er ikke knyttet til spesifikke kompetansemål. Udir: Folkehelse og livsmestring
Hva er «Livsmestring»?
- fysisk og psykisk helse
- levevaner
- seksualitet og kjønn
- rusmidler
- mediebruk
- forbruk og personlig økonomi
- verdivalg og betydningen av mening i livet
- mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres
- å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner
Tips:
Arbeid med «Livsmestring» skal stimulere til livsglede, trivsel, mestring og egenverd hos barn og ungdom. Lag undervisning som har dette som siktemål!
Tema-dag om «Livsmestring» i Hånes:
Kateket har utviklet en temadag for et helt skoletrinn. Tema er “Hvem er jeg? Og hvem vil jeg være?” Dette er et flott opplegg utviklet i nært samarbeid med skolen. Dagen holdes på skolen i mai/juni, ledes av kateket, og lærere er med som gruppeledere.
Elevene skal før lunsj innom tre undervisningsøkter/poster.
- Kateket om «Selvfølelse og identitet» (relasjoner/grenser/selvrespekt)
- Kirkens SOS har om «Om å være den ene og bry seg» (familien/klassen/nære relasjoner)
- Strømmestiftelsen har om «Ansvar i et globalt perspektiv»
Etter lunsj er det en felles undervisning.
- KUP/politiet har om «Hvordan gjøre gode valg som former en god framtid» (grenser/rusmidler)
- Små samtalegrupper med lærere som gruppeledere (bruk av «påstandskort» ut ifra dagens undervisningsøkter)
Kateket i Hånes sier tilbakemeldingene fra lærerne har vært utrolige gode, og skolen setter pris på at det nettopp er kirken som står for denne dagen.
Skoletime om «Nestekjærlighet som livsmestring» i Voie (utviklet av tidligere diakon):
Diakonen inviterer klassen til kirka. I forkant har elevene mottatt en «lekse» til refleksjon: «Nestekjærlighet – hva betyr det for meg?»
«Mennesker er sårbare og feilbarlige. Tilgivelse, nestekjærlighet og solidaritet er nødvendig for at mennesker skal vokse og utvikle seg» (Udir.1.1 Menneskeverdet)
«Å kunne sette seg inn i hva andre tenker, føler og erfarer, er grunnlaget for empati og vennskap mellom elevene».(2.1 Sosial læring og utvikling)
Timen innledes med at diakonen har et rollespill om skjærtorsdag. Elevene sitter i hestesko og diakonen demonstrerer hvordan Jesus tar tjenerens plass som et forbilde. Leksen hentes frem til samtale. Nestekjærlighet er sentralt i den kristne tro og diakon påpeker at det også er viktig i flere livssyn. Et kjennetegn ved kristen nestekjærlighet ifølge Bibelen (Den gylne regel Matt.22:39) er å gjøre gode ting for andre uten å vente noe tilbake. Er det slik? Refleksjon og samtale. Deretter deles elevene inn i grupper for å legge puslespill med ulik vanskelighetsgrad. Noen av puslespillene mangler brikker. Puslingen danner inngang til å samtale om livet som et puslespill. Hva når brikker mangler, når livet ikke blir slik vi hadde sett det for oss?
Historien om Sakkeus fortelles (Luk 19). Jesus viste seg som et forbilde ved å inkludere tolleren som var utstøtt. Hva gjør jeg når jeg ikke kjenner meg god nok? Hva kunne hjulpet meg? I Opplæringens verdigrunnlag har «Menneskeverdet» et eget kapittel.
Videre lager klassen et «klassebilde» med deres egne fingeravtrykk – et annerledes og unikt «bilde» som de får med seg til klasserommet. Som an avsluttende øvelse skriver elevene to fine setninger til hverandre(anonymt) på papptallerkener med en medelevs navn, som lærer deler ut i etterkant. På den måten har elevene både sett hverandre og gjort noe positivt for hverandre.
Diakonen forteller at responsen fra skolen har vært god og spesielt bruken av «puslespill».
Bruk bibelfortellinger i undervisningen:
- «Sakkeus» (Luk.19) kan brukes i forhold til samtale om etiske dilemma; å stjele, penger og utenforskap. Det er viktig at undervisningen ikke blir forkynnende, men likevel er det lov å fortelle historien fra Bibelen. Husk bare at du ikke sier ting som “denne fortellingen viser oss hvordan Jesus ser på mennesker”, men heller «denne fortellingen er et eksempel på hvordan vi kan møte hverandre»
- Skapelsen (1.Mos. 2:18) Sitatet kan brukes til å snakke om ensomhet og hvor naturlig det er å være redd for det. Skapelsesfortellingen sier noe om at det ikke er godt for menneske å være alene.
- Kong David lurer til seg Batseba og Natan som avslører det han har gjort. (2.Sam. kap.11 og 12). En spennende fortelling som innledning til å snakke om verdivalg og ærlighet. Bruk fortellerkunstteknikk!
- «Sønnen som kom hjem» (Luk 15: 11-32) kan brukes som utgangspunkt for å snakke om følelser som vanskelig følelser som misunnelse, verdivalg og forbruk.
Samtalekort «Snakk sammen – ungdom» er 25 illustrerte samtalekort om livet og følelser. Noen av disse kan brukes i gruppesamtale. IKO Samtalekort for ungdom
Noen temaer under «livsmestring» kan berøre kompetansemål i KRLE-faget og her er noen av dem.
Kompetansemål i KRLE etter 7.trinn:
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
Underveisvurdering i KRLE etter 7.trinn:
Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker sentrale begreper i faget. De viser og utvikler også kompetanse når de i samtaler og meningsbrytninger uttrykker egne meninger og viser at de kan ta ulike perspektiver
Ressurs:
Et foredrag med Ingrid Lund, professor ved Universitetet i Agder om Livsmestring og helse i barnehager. Men nyttig og anbefales for alle!
Livsmestring i barnehagene
KorRus Sør har utviklet et forebyggingsprogram mot alkohol og rus som er rettet mot familier med ungdom på 7. og 8.trinn.
KoRus utviklingsprogram Kjærlighet og grenser
Nrk har laget mange korte filmsnutter om alle de ulike følelsene våre, psykisk helse, og mellommenneskelig situasjoner.
Filmsnutter Kort fortalt fra nrk
RvtSør har utviklet LINK, Livsmestring i norske klasserom.
Link til livet
Barnevaktens informasjonsside om sosiale medier.
Sosiale medier og barn
Inspirasjon:
Tønsberg Bispedømme har laget et ressurshefte som gir hjelp til å sette i gang gruppesamtaler med ungdom om vanskelige temaer som stress, selvbilde, tabu og hemmeligheter. Heftet gir ingen fasitsvar - men inneholder praktiske øvelser og gir et globalt perspektiv om psykisk helse. Tunsberg: Håp for oss, håp for meg - dialog med ungdom.