Vår inkluderende menighet

I den lokale kirke skal det være plass og rom for alle mennesker. Dette ligger i kirkens vesen og oppdrag. Erfaringen viser at en inkluderende kirke ikke kommer av seg selv. Det krever bevisst ledelse, bearbeiding av holdninger og konkrete tiltak. I kirka kan inkludering defineres som den endringsprosess som må til for at alle skal ha mulighet til å delta, på lik linje. Med sjekklista «Vår inkluderende menighet» vil Borg biskop og bispedømmeråd gi menighetene konkret hjelp til å skape en inkluderende menighet.

Vår inkluderende menighet

Inkludering er basisen for alt kirkens arbeid og må gjennomsyre arbeidet med gudstjenester og samlinger. En kirke for, med og av alle, blir derfor et av kirkens synlige kjennetegn i verden.
«For med en ånd ble vi alle døpt til å være en kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie og alle fikk vi én ånd å drikke» 1 kor. 12-13.

En inkluderende menighet forplikter seg til å jobbe med fem kriterier:

1. Holdninger. Arbeider kontinuerlig med egne holdninger.
  2. Gudstjeneste. Holder gudstjeneste for - og med alle.
  3. Trosopplæring. Har ordinære trosopplæringstiltak tilrettelagt for alle.
  4. Samhandling med kommunenegger til rette for samhandling med kommunens helse- og omsorgstjeneste.
  5. Universell utforming. Sørger for at lokaler og uteområder er tilgjengelig for alle.

På denne siden finner du ressursmateriale til å jobbe med de fem kriteriene i hver av boksene.

Nederst på siden finner du dokument og lenke-bibliotek.