Framgangsmåte for å bli inkluderende menighet

Menighetene fatter vedtak i menighetsrådet om at de vil jobbe for å bli en inkluderende menighet og registrerer seg i skjemaet på denne siden. Se prosedyren skritt for skritt her.

Framgangsmåte for å bli inkluderende menighet

Prosedyre for å bli godkjent som «inkluderende menighet» er:

1. Menigheten kan kontakte inkluderingspresten for oppfølging og veiledning. Om menigheten vil gå rett til punkt 2 er det helt greit.

2. Det dokumenteres at menighetsrådet har gjort vedtak på at menigheten skal jobbe for å være  en inkluderende menighet, ut i fra «VI VIL» - punktene i veiviseren. Samtidig registres «VI KAN» - punkter som menighetsrådet vil jobbe med.  Menighetsrådet  forplikter seg til å sette opp en ansvarlig person på hvert av «VI VIL» - og VI KAN» - punktene. Dokumentasjonen skjer i eget questbackskjema.

3. Menigheten får tilsendt et diplom og en logo som bekrefter at menigheten arbeider for å være en inkluderende menighet. Logoen kan brukes i program, brosjyrer og menighetsblad.

4. Menighetsrådet forplikter seg til å lage en årlig statusrapport for inkluderingsarbeidet. Denne legges digitalt inn i questbackskjema på bispedømmets nettside. Rapporten tas inn i menighetens årsberetningen.  En av menighetsrådets medlemmer får ansvaret for oppfølging og rapportering.

Ved visitas vil en statusrapport om menighetens inkluderingsarbeid bli etterspurt.