Støtte til teologistudier på Solomon Islands

Biskop Ingeborg håper vi sammen kan bidra med 30.000 kr til Tracy Eileens presteutdanning på Salomonøyene.

Tracy Eileen Sasau og biskop Ingeborg Midttømme

Som biskop her i Møre, har jeg hatt gleden av å se mye av den gode dugnadsånden som finnes rundt om i bygder og byer. Det er imponerende hvordan ressurser er delt og å få se resultatene av at det løftes i flokk.

Jeg har gjennom disse årene også fått lov til å bli kjent med mange lokalsamfunn under andre himmelstrøk og særlig fått se betydningen av kvinners lederskap og trygge kvinnefellesskap.

Takk til dere som har bidratt til å støtte Ebisse i Etiopia som tok sin doktorgrad i teologi som fjernstudent ved VID (tidligere Misjonshøgskolen) i Stavanger i september 2022. Det første til at hun nå er leder for den viktigste, teologiske utdanningsinstitusjonen i verdens største lutherske kirke. (Head of Department of Theology, Mekane Yesus Seminary, Addis Ababa, Ethiopia). Hun har blitt en rollemodell og åpnet en vei for så mange andre. Jeg har nettopp snakket med henne og fått høre om det store antallet kvinner som nå studerer der.

Det siste året har jeg gjennom arbeidet i Kirkenes Verdensråd, blitt kjent med flere søsterkirker under andre himmelstrøk. Solomon Islands er en av disse. Salomonøyene ble selvstendig stat i 1978. Nasjonen består av mer enn 990 øyer som til sammen er på størrelse med gamle Hedmark fylke. Nærmere 95% av befolkningen regner seg som kristne.

Reverent Armstrong Pitakaji representerer United Church der. Han har spurt om biskop Susa Johnson i Canada og jeg kan bidra til finansiering av en toårig teologisk utdannelse for Tracy Eileen Sasau. Hun tilhører regionen Lauru hvor det i dag er 3 av prestene som er kvinner.

Tracy Eileen Sasau har arbeidet i kirken i denne regionen i flere år og hatt særlig ansvar for opplæring og oppfølging av kvinner (Gender Equality training programs and women’s fellowship).

Kirken der har anbefalt henne å studere teologi i to år slik at hun får den utdannelsen som er nødvendig for at hun skal kunne bli prest.

Dette studiet vil totalt koste USD 5.800. Jeg håper at vi her i Norge kan klare å bidra med halve summen, omtrent kr 30.000 for dette toårige utdanningsløpet.

Vil du gi din støtte til Tracy Eileens presteutdanning? Betaling via Vipps til #90793 DNK - Møre BDR, Kategori: Utdanningsstøtte til Tracy.

Vennlig hilsen

Ingeborg Midttømme