Hvor mange prostier skal det være i Trondheim?

Trondheim er for tiden delt inn i 3 prostier, og som et forsøk blir disse ledet av 2 proster. Hvordan skal dette organiseres permanent? Nidaros bispedømmeråd inviterer til åpen høring.

Hvor mange prostier skal det være i Trondheim?

Hva er et prosti?
Prostiene er en inndeling som både skal organisere prestetjenesten på en hensiktsmessig måte, og bidra til koordinering og samarbeid mellom menighetene i prostiet. Prostiet vil derfor være en viktig samhandlingsarena og sted for god samledelse mellom menighetsrådene, fellesrådet og prestetjenesten.

Det er for tiden tilsatt 11 prester i Domprostiet, 13 prester i Strinda og 16 prester i Byåsen og Heimdal prostier.

I 2018 startet et forsøksprosjekt der Strinda og Byåsen/Heimdal prosti skulle operere med felles ledelse (én prost).
Hensikten med forsøket ble i prosjektbeskrivelsen oppgitt å være:
  • Gjøre prestetjenesten mindre sårbar
  • Gi muligheter for differensiering av tjenesten
  • Økonomisk rasjonalisering
  • Utforsking av ledelsesform (for større gruppe)
  • Identifisering av områder for samhandling med Kirkelig fellesråd i Trondheim.

Det går an å oppsummere evalueringen med at endringene forsøket har medført stort sett er opplevd som akseptable; de har ikke skapt stor begeistring, men heller ikke svært stor frustrasjon.

Forsøket har medført at det har gått mindre kostnader til administrasjon (les: prostetjeneste) og dermed mer til ordinær prestetjeneste i menighetene. Det kan ikke regnes med større økonomiske ressurser i tiden fremover til Den norske kirke. Hvis en går tilbake til tre prostier vil det bety mindre prestetjeneste i menighetene.

Hva nå? Man ser for seg følgende muligheter:

Alternativ 1: Permanent inndeling i to prostier. Det kan eventuelt inkludere justeringer og tilpasninger for å utjevne unødige forskjeller mellom domprostiet og storprostiet, f.eks. i Ilen sokn:
•    Nidaros domprosti
•    et Trondheim storprosti
Vi ber også høringsinstansene komme med forslag til navn på et eventuelt storprosti.

Alternativ 2: Opprettholde tre prostier og tre proster, mer eller mindre etter samme inndeling som før forsøket:
•    Nidaros domprosti
•    Strinda prosti
•    Byåsen og Heimdal prosti

På denne bakgrunnen inviteres det til en høring, der impliserte parter bes om å gi sin mening om framtidig prostiinndeling i Trondheim. Høringen er åpen for alle.

Se ellers invitasjonsbrevet til høringen nedenfor.

Høringsfristen settes til 20. juni 2024.

Høringssvaret gis ved å følge denne lenken.