Biskop Herborg seiler med Verdiseglasen 2024

Biskop Herborg Finnset fraktet Olavsflammen til Moster for overrekkelse og seilte videre til Halsnøy med Verdiseglasen 2024. Verdiseglasen har tittelen "feira fortid - forma framtid" . Langs ruta samles det inn verdibrev fra ungdom, som beskriver deres ønsker for fremtiden.

Her seiler Verdiseglasen inn Klostervågen til Halsnøy. Alle foto: Biskop Herborg Finnset
Her kan du lese biskop Herborgs tekst om oppholdet på Moster og verdiseglasen 2024, som hun la ut på Facebook.

Verdiseglasen 2024 er i gang!

I strålende pinsevær satte vi ut fra Moster i går på pinsedag i jekta Caroline af Sandnes. Første etappe gikk til Halsnøy kloster, hvor vi feiret gudstjeneste sammen i det gamle klosteranlegget.

Verdiseglasen har tittelen "feira fortid - forma framtid". Langs ruta samles det inn verdibrev fra ungdom, som beskriver hva framtidas samfunn må preges av, og hva vi trenger å endre. Brevene blir med videre i skipskista, og skal til slutt overrekkes stortingspresidenten.

Min oppgave var å komme med Olavsflammen fra Stiklestad, ilden som vi tente fra olsokbålet på Stiklestad i -20, og som skal brenne til i 2030. Slik bindes også kjeden av ulike tema og år sammen, inn i Nasjonaljubileets "årskalender", jubileumsstafett.

Jeg har også vært med i den felleskirkelige pinsefesten i Moster Amfi og overrakt Olavsflammen til Moster 2024, og ledet pilegrimsgudstjenesten på Halsnøy. Utendørs pinsegudstjeneste med solbriller som påkrevd utstyr, og salmer om Den Hellig Ånd, som skaper tro og håp og kjærlighet i og hos oss - midt i sommervinden, var vakkert og meningsfylt.

Stor takk til alle som har planlagt og arbeidet med dette: særlig til pilegrimsprest Einar Vegge,prost Svein Arne Theodorsen, kulturrådgiver i Bjørgvin Ragna Sofe Grung Moe, - og fylkesordfører Jon Askeland i Vestland, som fulgte hele veien i går.

I tida fra nå og fram til Olsok følger Verdiseglasen 2024 Kystpilegrimsleia, og vil sette lys på de to store lovjubileene vi feirer i år: 1000 år siden kristenretten ble satt på Moster i 2024, og 750årsjubileet for landslova som Magnus Lagabøter ga.
27.juli, i passe tid for olsokfeiring i Nidaros, legger Verdiseglasen til kai i Trondheim