Muslimsk leder og tidligere biskop sammen om årets TV-aksjon

Årets TV-aksjon til Kirkens Bymisjon støttes av ulike trossamfunn. Det vil en muslimsk leder og en biskop emeritus i Trondheim markere med å være bøssebærere sammen.

Matri Abroud og Tor Singsaas bærer innsamlingsbøsser i lag under TV-aksjonen søndag 21. oktober. (Foto: Kirkens bymisjon)

Matri Abroud har tidligere vært leder for Muslim Society Trondheim, og er nå ansatt som kulturkonsulent hos prestetjenesten på St. Olavs Hospital.

Tor Singsaas er biskop emeritus i Nidaros. Sammen skal de gå som bøssebærere på TV-aksjonsdagen, søndag 21. oktober, under mottoet «Mindre alene sammen».

Et felles oppdrag

- Religiøse folk må jobbe for å hjelpe andre. Å hjelpe fattige og andre som trenger hjelp er en stor del av religionens oppdrag, sier Matri Abroud.

- Årets TV-aksjon handler om inkludering og å bekjempe utenforskap. Det er viktig for oss alle, uavhengig av religiøs tro, livssyn og politisk standpunkt, sier Tor Singsaas. Han opplever det som meningsfullt å vise at de står sammen i denne aksjonen.

Tillit og tålmodighet

De to beskriver en tillitsrelasjon mellom dem som har bygget seg opp over tid, på tvers av religiøst ståsted. Den startet gjennom forum for muslimsk-kristen dialog i Trondheim, hvor formålet har vært å bygge varig tillit gjennom tålmodige samtaler.

- Nå ser vi at samtalene i dialogforum har positive virkninger i en annen sammenheng, nemlig for TV-aksjonen 2018, det som er Norges største dugnad, sier biskop emeritus Tor Singsaas.

--------------------------------------------------------------

Fakta om TV-aksjonen 2018:

• TV-aksjonen har blitt arrangert en søndag i oktober hvert år siden 1974. I år går TV-aksjonen av stabelen 21. oktober.
  • Årets TV-aksjon går til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere samfunn ved å åpner dører og skape flere møtesteder for mennesker som har falt utenfor.
  • NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon. Hvert år besøker 100 000 bøssebærere samtlige av Norges 2,3 millioner husstander.
  • Over 7000 frivillige jobber fram mot aksjonsdagen for å mobilisere 100 000 bøssebærere.
  • Siden 1974 har det norske folk samlet inn over syv milliarder kroner som har gitt titalls millioner mennesker livsviktig hjelp.