Fremførte nytt musikkverk for biskopen

I anledning av at Leksvik og Rissa kommuner ble slått sammen fra 1.1.2018, skrev Sølvi Johanne Dahlen Lauvsnes og kantor Knut Ola Vang musikkverket «Vi er heime no». Da biskop Herborg kom på visitas, ble verket fremført på nytt, rett etter søndagsgudstjenesten i Leksvik kirke.

Musikkverket «Vi er heime no» ble fremført av musikere og sangere fra Indre Fosen i Leksvik kirke, søndag 25. november. (Foto: Herborg Finnset)

- Kommunesammenslåingen er et viktig bakteppe for musikkverket vårt. Det handler om samhold og litt om hva musikk kan bety når mennesker møtes, sa komponist og kantor Knut Ola Vang til Fosna-Folket da «Vi er heime no» ble urfremført tidligere i år.

Den nye og sammenslåtte kommunen har vært et viktig tema for starten av biskop Herborg Finnset sin visitas i Indre Fosen. Denne gangen er bispevisitasen delt opp i to langhelger; den første ble avsluttet med gudstjeneste og musikkverk i Leksvik kirke, den andre starter torsdag 29. november og avsluttes med visitasgudstjeneste i Rissa kirke søndag 2. desember.

I Leksvik fikk biskop Herborg oppleve gudstjeneste i en fullsatt kirke. Fire barn ble båret til dåpen, og barnekoret YES (Yngres Eget Sangkor) sang. Sokneprest Verena Grønning og vikarprest Kristen Skriver Frandsen ledet gudstjenesten.

Konserten rett etter gudstjenesten er en av en rekke på åtte ulike konserter, en i hver av kommunens åtte kirker. Kantorene Knut Ola Vang og Oleg Alohins har stått i spissen for konsertserien.

Leksvik kirke er ei trekirke fra 1667. (Foto: Herborg Finnset)

Biskop Herborg under gudstjenesten i Leksvik kirke. (Foto: Inge Torset)

Etter gudstjeneste  og konsert i Leksvik fortsatte bispevisitasen med kveldsgudstjeneste i Stadsbygd kirke. Fra venstre: biskop Herborg Finnset, kantor Oleg Alohins, trosopplærer/menighetsarbeider Margareth Askjemshalten og sokneprest Ingunn Aarseth Høivik. (Foto: Inge Torset)