Høstjubel i Nidarosdomen

Musikk og jubel preget Høsttakkefesten i Nidarosdomen i september. Om lag 300 fremmøtte fylte domkirkebenkene - og alle hadde noe å bidra med.

Sangen runget i domkirken under årets Høsttakkefest. (Alle foto: Aud Kristin Saltvik Aasen)

Høsttakkefesten i domkirken har blitt en trygg tradisjon hver eneste høst. Dette er en gudstjeneste som er spesielt tilrettelagt for mennesker med ulike funksjonsnivå. Visjonene for arrangementet er tydelig: Alle mennesker er skapt i Guds bilde. Alle har rett til tro og behov for fellesskap. Og alle har noe å bidra med i gudstjenesten.

Ensemblene på programmet har også blitt en tradisjon: Trondheimskoret, Kor Artig og Trønderbrazz var på plass i år også, og bidro til gleden og jubelen. Til slutt danset alle ut til fengende sambatoner.

Camilla Winsnes, som er prest i Byåsen menighet, holdt prekenen. Hun snakket om det underet at et frø som legges i jorda blir til korn og at vi senere kan lage brød av det.

Brød og kake ble det også i bokstavelig forstand for de som vandret videre fra domkirken og inn i Erkebispegården rett ved siden av. I «Øysteinssalen» var kaffebordene dekket. 220 fikk med seg kveldskosen der - og enda mer korsang, fra Trondheimskoret og Glade trubadurer.

Kor Artig (i blå gensere) og Trønderbrazz (i rød gensere) var på plass for å fargelegge Høsttakkefesten med musikk.

Lysgloben var satt opp midt i domkirkens vestskip, slik at alle som ville kunne tenne et lys under Høsttakkefesten.

Det ble fullt i Øysteinssalen under kirkekaffen etter Høsttakkefesten. Trondheimskoret (i lilla genstre) underholder.