Møtte kirkemusikkstudentene i Trondheim

Vigsling av kantorer og musikkens plass i gudstjenesten var viktige tema da biskop Herborg møtte kirkemusikkstudenter i Trondheim.

Biskop Herborg Finnset i møte med kirkemusikkstudenter ved NTNU i Trondheim. Bakerst til høyre universitetslektor David Scott Hamnes. (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Dette var første gangen biskopen møtte studentene ved kirkemusikkutdanningen på NTNU, og hun benyttet anledningen til å understreke musikkens og musikerens betydning for kirkens innhold.

- Kirkemusikken er slett ikke bare pynt, den er en integrert del av kirkens formidling. Og salmesangen er en av bæresøylene i gudstjenesten, sa hun.

Anbefalte vigsling

Vedtaket fra Kirkemøtet 2015 om at bare vigslede kirkemusikere kan kalles kantorer (gjelder nyutdannede kirkemusikere), har blåst ytterligere liv i diskusjonen og spørsmålene rundt vigsling av kirkemusikere. Mange musikere i kirken har tradisjonelt vært skeptisk, og også under studentenes møte med biskopen kom spørsmålene om vigslingens begrensninger og muligheter opp. Vil vigsling ha betydning i en tilsettingsprosess? Hvordan påvirker den musikerens frihet? Og hvor sterkt troende må man være for å kunne gå inn i en vigslet stilling?

- Fokuset på vigsling sier iallfall noe om at det er bruk for din faglighet som musiker, og at kirkemusikerens tjeneste har en åndelig dimensjon. Det har aldri vært noe poeng å granske tro eller livsførsel, det sentrale med vigslingen er den tydelige oppjusteringen av musikken og musikeren, sa biskop Herborg.

Hun sa at hun gjerne så at kirkemusikerne lar seg vigsle, men understreker at kirken har stor bruk for kompetansen uansett.