Klar for å studere ledelse

14 kirkeansatte er i gang med å studere «Ledelse i kirke og samfunn» i Trondheim. Mandag 17. september var første studiedag. Målet er å bli bedre ledere - og samtidig få viktig kompetanse, gyldig eksamen og ti nye studiepoeng.

Klar for nytt studie i Erkebispegården i Trondheim. Stiftsstyreleder i Diakonforbundet Nidaros, Pål Arne Winsnes (f.h ved enden av bordet), studieleder Kari Jordheim (VID) og diakonrådgiver Britt Arnhild Wigum Lindland kunne ønske velkommen 14 studenter med ulik ansatt-bakgrunn i kirken.(Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Studiet, som er et masteremne, er utviklet i et samarbeid mellom VID vitenskapelige høgskole, Diakonforbundet i Nidaros, Nidaros bispedømmeråd og Kirkelig Fellesråd i Trondheim. Det ble første gang gjennomført høsten 2015 med 25 deltagere (både prester, kateketer, diakoner, menighetsforvaltere og andre), og evalueringen var god. Nå er 14 nye studenter klare.

- Det tverrfaglige utgangspunktet er viktig for oss. Vi er glad for å se at dette studiet appellerer til flere yrkesgrupper, sier Pål Arne Winsnes, leder av diakonforbundet i Nidaros.

Forhåpentligvis kan det felles studiearbeidet som gjøres utover høsten også stimulere til ytterligere tverrfaglig samhandling rundt omkring i menigheter og kirkelige arbeidsplasser.

Verdibasert ledelse

Studiet som nå er i gang i Trondheim, gir oversikt over sentrale teoretiske tradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfagene - med særlig fokus på verdibasert ledelse.

Lederroller og lederes betydning og handlingsrom står sentralt. Konflikthåndtering med fokus på en leders ansvar for å forebygge og håndtere konflikter behandles. Både menighets- og institusjonsdiakonien vil bli brukt som eksempelarena for utøvelse av diakonalt lederskap. Diakonen som leder vil fokuseres med vekt på de særlige utfordringene som ledelse av frivillige utgjør. Og det blir fokus på samhandlingen mellom det offentlige og frivillige.

Da diakonrådgiver i Nidaros bispedømme, Britt Arnhild Wigum Lindland, kunne ønske velkommen til første studieøkt i Erkebispegården, var det femte gang et slikt studiesemester arrangeres i Trondheim. I fjor høst var det solidaritetsarbeid som sto på agendaen, nå er det altså gode ledere som skal utdannes.