Lærer om solidaritet

Nidaros bispedømme er med på å arrangere en masterutdanning i diakoni i Trondheim. Denne høsten står solidaritetsarbeid på agendaen.

Deltagere, arrangørere og forelesere på masterstudiet i diakoni i Trondheim. Bak fra venstre: Astrid Gustad Angelus, Britt Arnhild Wigum Lindland, Solgunn Øyen, Arild Notland, Ann-Kristin Eidsvåg, Pål Arne Winsnes og Hanne Moxness. Foran fra venstre: Ingrid Holte Karlsen, Mette Helen Berg, Kristina Pettersen, Mari Kristine Brækken og Kari Karsrud Korslien. Foto: Håkon Beyer Olaussen.

- Med dette studieemnet ønsker vi å gi både innsikt og handlingskompetanse. Dette er fremtidens diakoni, sier Kari Karsrud Korslien, høgskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole i Oslo.

- Det handler om lagarbeid. Vi må spille hverandre gode gjennom diakonalt samfunnsvirke og solidaritet, fortsetter hun.

Kurset ønsker å trekke lærdom av Sjømannskirkens folkekirkelige profil i utlandet.

- Vi sietter fokus på kirkens inneklima gjennom selv å utvide blikket for menneskers situasjon. I urolige tider bygges solidaritet med tillit, gjestfrihet og egeninnsats, sier Korslien.

Sentralt i kurset står metoden «se - bedømme - handle», som Det Lutherske Verdensforbund benytter seg av. VID har med inspirasjon i denne tradisjonen arrangert flere slike Exposure-seminar. Metoden skal utfordre den enkeltes forståelse for mangfold og den gir rom for personlig utvikling.

Nidaros bispedømmeråd står som medarrangør av masterstudet i diakoni, sammen med Kirkelig Fellesråd i Trondheim og Diakonforbundet Nidaros Stift.