Mange trøndere døper barna sine

77 prosent av kirkens medlemmer i Nidaros bispedømme ville valgt dåp dersom de fikk et barn nå. Dette er et av resultatene som kommer fram av Den norske kirkes medlemsundersøkelse.

Dåpen står fremdeles sterkt blant trønderne. (Illustrasjonsfoto: Bo Mathisen)

Tallet er på linje med landsgjennomsnittet, og viser at dåpen fremdeles står sterkt i kirken og i de ulike lokalsamfunnene.

- Dåpen har en betydelig posisjon og lang tradisjon i vårt samfunn. Den er en viktig livsrite som bekrefter og takker for det nye livet. Men det er også for mange noe større enn det. De velger å legge barnet i Guds hånd, sier preses Helga Haugland Byfuglien.

Også de som i den nasjonale undersøkelsen sier at de er avvisende til kristen tro eller sjelden eller aldri benytter kirken selv, vil velge dåp i kirken. 51 prosent av denne gruppen sier at de ville døpt barnet dersom de hadde fått et barn nå.

- Dette tror jeg henger sammen med at de har bevissthet om at dåpen er en god tradisjon som de ønsker å videreføre som noe verdifullt. Det aner meg at en del foreldre, som ikke selv tror, ønsker å knytte barnet til det de tenker at det er noe fint og viktig, mener Helga Haugland Byfuglien.

Folkekirken står sterkt

Medlemsundersøkelsen, som nå offentliggjøres av Den norske kirke, viser ulike svar og trender. Her er noen av resultatene for Nidaros bispedømme:

• Nesten 9 av 10 har besøkt en kirke det siste året
  • Nesten 7 av 10 vil velge konfirmasjon i kirken
  • Over 6 av 10  ville valgt kirkelig vielse om de skulle gifte seg nå
  • 8 av 10 ønsker en kirkelig begravelse

- Den omfattende undersøkelsen viser at folkekirken står sterkt fortsatt. Særlig er den lokale kirken og kirkelige handlinger viktige for en stor andel av medlemmene, konkluderer kirkerådsleder Kristin Gunnleiksrud Raaum.

Se en sammenstilling av resultatene fra Nidaros bispedømme nederst i artikkelen.