Nidaros bispedømmeråd inviterer til samrådsmøte

Nidaros bispedømmeråd inviterer igjen alle menighetsråd og fellesråd til et digitalt samrådsmøte tirsdag 13. juni kl. 17.00 – 19.00. Bispedømmerådet ønsker  innspill til forslagene til kirkelig organisering.

Ryggen til to mennesker som leser et dokument

Endelig invitasjon med digital lenke til møtet vil bli tilsendt nærmere møtetidspunkt.

Bakgrunn

Kirkerådet vil vedta forslag om ny kirkelig organisering på sitt møte 24.-25. mai. Det er Kirkemøtet som skal gjøre endelig vedtak.

Kirkemøtet i Trondheim 4.-8. august inviteres til å gjøre vedtak om:

• Folkevalgte som kirkelig styringstjeneste,
  • Biskopens tilsyn og ledelse
  • Ordning for daglig ledelse (i prostier, fellesråd og menighet)
  • Endringer i personalreglement og kirkeordningen.

Les mer: Saksdokumenter

Endelige forslag til vedtak på Kirkemøtet vil legges på samme nettside så snart som mulig etter fullført Kirkerådsmøte.

Digitalt møte

Det legges opp til et digitalt møte med presentasjon av forslagene til vedtak. Det blir mulighet for gruppesamtaler og innsending av innspill fra menighetsråd og fellesråd. Innspill og synspunkter vil sendes bispedømmerådet slik at de kan ta det med til Kirkemøtet i august.

Nidaros bispedømmeråd håper alle menighetsråd og fellesråd kan være representert med en eller flere representanter som deltar digitalt. Lokale synspunkter fra menighetene i hele bispedømmet er viktig. Alle skal ha mulighet for å komme med synspunkter og bli hørt. Sett av tidspunktet allerede nå.