Konstitueres som prost i Sør-Innherad

Christine Waanders blir prost i Sør-Innherad. I første omgang er sognepresten i Vinne og Vuku konstituert i lederstillingen i perioden 20.11.2017-31.07.2018.

Christine Waanders har vært sogneprest i Vinne og Vuku de siste årene. Nå skal hun lede prestetjenesten i Verdal, Levanger og Frosta - og blir en del av biskopens ledergruppe. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Som prost vil Waanders lede prestetjenesten i Verdal, Levanger og Frosta. Hun tar over etter Nils Åge Aune, som tidligere i høst sa ja til stillingen som prost i Strinda, Heimdal og Byåsen i Trondheim.

- Dette er en ny og spennende utfordring. Jeg mener at jeg har lederegenskaper som jeg kan få bruk for i jobben som prost. Samtidig er det betryggende å vite at det allerede er et godt arbeidsklima blant prester og andre kirkeansatte i regionen. Her finnes mange dyktige medarbeidere, sier Christine Waanders.

Tysk bakgrunn

Den nye prosten i Sør-Innherad kommer fra byen Harsewinkel i Tyskland. Hun studerte teologi i Berlin og ved Menighetsfakultetet i Oslo, og ble ordinert til prest i Nidarosdomen i 2008. Waanders var prestevikar i Nærøy prosti, før hun kom til Vinne og Vuku i Verdal i 2009.

- Det blir selvfølgelig nytt å skulle være leder for de som har vært mine kolleger de siste årene. Men jeg ser frem til oppdraget, sier Waanders.

- I første omgang må vi finne gode løsninger for de prestestillinger som ikke er besatt i Verdal, Levanger og Frosta. Vi må vurdere aktivitetsnivået opp mot prestenes arbeidsbelastning. Så ligger det nå et forslag på bordet om å slå sammen prostiene Sør-Innherad og Stjørdal, vi må naturligvis forholde oss til det som blir vedtatt der.

Som prost er det også naturlig for meg å bidra i arbeidet med «Stiklestad2030», fortsetter hun.

Forventninger

Christine Waanders har den siste tiden vært hovedverneombud for de ansatte i Nidaros bispedømme. Det har gitt henne verdifull erfaring og bakgrunn for å gå inn som leder av prestetjenesten i Sør-Innherad.

- Jeg har stor tillit til at Christine Waanders vil ivareta ansvaret hun nå har tatt på seg, på beste vis, sier biskop i Nidaros, Herborg Finnset.

Christine Waanders (t.h) tar over som prost i Sør-Innherad etter Nils Åge Aune.