Møtte organisasjonsledere

Organisasjonene som driver med misjon, barne- og ungdomsarbeid og diakoni er en viktig del av kirken i Nidaros. Rett før jul ble lederne i Trøndelag invitert til lunsj med biskop Herborg og ansatte på bispedømmekontoret.

Organisasjonsledere på besøk på bispedømmekontoret. Fra venstre: Bertel Aasen (Israelsmisjonen), Johannes Selstø (NLM/Betania), Joralf Rindli (Israelsmisjonen), Britt Arnhild Wigum Lindland (bispedømmekontoret), Ingeborg Meislo Ulvin (NMS), Einar Vegge (Areopagos/bispedømmekontoret), Bjørg Sand (NMS), Jann Even Andresen (Normisjon/Salem), Vigdis Aanderaa Aakre (bispedømmekontoret), biskop Herborg Finnset, Fredrikke Kjosavik (Stefanusalliansen), Torstein Heggheim (Himalpartner), Arne Christian Rokseth (Normisjon/Salem), Ester Røen (KIA), Olav Dahle Svanholm (bispedømmekontoret), Inger Brit Rødberg (Normisjon), Aud Kristin Saltvik Aasen (bispedømmekontoret) og Tarjei Løvik (NLM). (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Det er et bredt engasjement i disse organisasjonene i Trøndelag.

Mange menigheter samarbeider med misjonsorganisasjoner om innsamling til ulike prosjekt gjennom «Samarbeid menighet og misjon» (SMM).  I dag er det etablert 100 slike sarmarbeidsavtaler i Nidaros, gjennom disse samles det årlig inn om lag en million kroner til misjon.

Organisasjonenes barne- og ungdomsarbeid er også viktig i kirken. Barne- og ungdomsarbeiderne møter jevnlig medarbeidere fra bispedømmekontoret i «Barne- og ungdomslederes kontaktforum (BULK)»
(Les reportasje her om et av treffene i BULK i år)

- Det er godt at vi medarbeidere kan samles slik. Vi er avhengig av samarbeidet med hverandre, det er en stor rikdom, sa misjonsrådgiver i Nidaros bispedømme, Olav Dahle Svanholm, som en velkomst til organisasjonslederne.

Møtte nybispen

For mange av organisasjonslederne var førjulslunsjen det første møtet med den nye biskopen i Nidaros. Hun understreker betydningen av arbeidet som organisasjonene gjør rundt om i Trøndelag.

- Organisasjonene er en del av hjerteslaget i kirka vår, enten de driver med misjon, diakoni eller barne- og ungdomsarbeid. Det lokale menighetsliv kan folde seg ut i mange fasetter, også gjennom organisasjonenes arbeid og tydelige tilstedeværelse. Deres virksomhet er svært verdifull, både i kraft av seg selv og for kirka som fellesskap, sier biskop Herborg.

- For meg er et sånt møte en viktig lyttepost. Jeg er glad for at vi kan ha denne samtalen i gjensidig respekt, også når det vi ser forskjellig på enkelte spørsmål. Det er viktig at den menneskelige kontakten oss i mellom er god når vi skal samarbeide i ulike saker, sier biskopen.

I løpet av lunsjen på bispedømmekontoret, fikk hun glimt fra hverdagen i de ulike organisasjonene som var representert. Arne Christian Rokseth ga også en særskilt innføring i det diakonale byarbeidet «22B» som Salem menighet driver med.