Sammen om evangeliet

- Vi har alle noen egne tradisjoner å ta vare på. Men det som samler oss er evangeliet om den oppstandne Kristus og at hans nåde møter oss, sa biskop Herborg da hun møtte organisasjoner som Kirken samarbeider med.

Regionleder i Norsk Luthersk Misjonssamband, Johannes Selstø, var en av møtedeltagerne som fortalte biskop og organisasjonskolleger om sitt arbeid. (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Uttrykkene kan være ulike. Noen organisasjoner jobber på gata i Trondheim, andre er opptatt av misjonsarbeid i andre verdensdeler. Men under samlingen på Erkebispegården kunne alle kjenne på et fellesskap i arbeidet.

- Gudsriket bryter inn hos oss. Det er det det handler om. Og der står vi sammen, sa biskopen til representantene fra de ulike organisasjonene.

Biskopens møte med organisasjonene er en årlig tradisjon. Representert på samlingen denne gangen var Acta, Areopagos, Himalpartner, Israelsmisjonen, KIA (Kristent Interkulturelt Arbeid), Kirkens Bymisjon, Kirkens SOS, Norsk Luthersk Misjonssamband, Det Norske Misjonsselskap, Normisjon, Stefanusalliansen og Søndagsskolen.

Deltakerne fortalte i plenum om gleder og utfordringer i sitt arbeid, og fikk muligheten til å bli ytterligere kjent i uformell prat over lunsjbordet.