På trua laus LIVE: I latter og sorg

Tor Haugmark har vært hedret av både konge og heimbygd for sin innsats i Verdals kulturliv og lokalsamfunn. Gjøgleren har opplevd både latter og sorg. Søndag 30. april er han hovedperson når podkasten «På Trua Laus» besøker Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

Kulturveteranen Tor Haugmark forteller sin historie når podkasten "På trua laus" går live fra Stiklestad søndag 30. april.

«På trua laus» er navnet på podkasten fra Nidaros bispedømme. Den ble lansert på nettet tidligere i år. Programleder Magne Vik Ravndal reiserrundt i Trøndelag for å prate med ulike mennesker om levd liv, personlige erfaringer og møte med tru og de store spørsmål.

Denne episoden ble arrangerr som et live-arrangement. Begivenheten blir også streamet direkte på internett. Du finner den her:

(Denne tjenesten tilbys av Nidaros bispedømme. Musikken er gjengitt med tillatelse fra TONO. Uautorisert fremføring eller kopiering er ulovlig.)

Bredt engasjement

Haugmark er æresmedlem i både Verdal teaterlag og Arbeidernes musikkorps. Han har stått på revy-og teaterscene i flere tiår, og han har hatt roller på og bak scenen i «Spelet om Heilag Olav» siden 1960. Han har også vært aktiv i idrettslag, menighetsråd og seniorarbeid.

I fjor fikk han Kongens fortjenstmedalje for sin frivillige innsats i heimbygda.

Glede og samhold

Tidligere i år ferdigstilte Tor Haugmark ei bok med sin egen historie. Den var egentlig laget til nærmeste familie, men ble så etterspurt i lokalsamfunnet at mange nå har fått tilgang til boka.

Sjøl fremhever han gleden og samholdet i alt han har vært engasjert i. Under arrangementet i konferansesalen på Stiklestad søndag 30. april vil han fortelle mer om hvordan dette vokste fram, og hva det har betydd i livet hans.

Fra scenen ble det fremført musikk som understreker Haugmarks historie. Lavrans Haga, Synne Ørsleie og André Dyrstad er velkjente aktører i bygdas kulturliv og kveldens musikere. Sandra Storhaug og diakon Bitte Dillan deltok i samtalen underveis.

Møte med tru

I Tor Haugmarks liv handler historien også om sorgen som rammet familien, da de mistet datteren de hadde ventet på i fødselen.  Den erfaringen vil for alltid prege den sammensveiste familien på Ørmelen i Verdal.

- Tor har opplevd både stor glede og dyp sorg. Dette er noe som mange kan kjenne seg igjen i, og vi er takknemlig for at han deler sin fortelling denne kvelden på Stiklestad. Han er en sterk formidler, også av sin egen historie, sier programleder Magne Vik Ravndal.

Arrangementet var et samarbeid mellom Stiklestad Nasjonale Kultursenter og Nidaros bispedømme.

Hør tidligere podkaster i «På trua laus» her

«Snakker om tru i ny podkast» (15.03.2023)