Mini inspirerte Nidaros-ansatte

Han er 168 cm på strømpelesten, men kaller seg selv «luftens baron». På Stiftsdagen 2019 inspirerte eks-RBK-stjerne Mini Jakobsen to biskoper og 260 kirkeansatte i Nidaros med godfot-historier fra Lerkendal.

Fornøyde bidragsytere på Stiftsdagen 2019. Fra venstre: Biskop Herborg Finnset, Mini Jakobsen og preses Helga Haugland Byfuglien. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Samhandling og stabsutvikling var tema da kirkeansatte i hele Nidaros møttes til konferanse på Thon Hotel Prinsen midt i Trondheim sentrum. Og da var det kanskje ikke unaturlig med historier og inspirasjon fra fotballaget som har blitt aller mest kjent for sin lagbygging og godfotteori - og en buldrende trener med «postulater» som har direkte overføringsverdi.

- På Lerkendal lærte vi å utnytte det vi var best på selv, og at det viktigste var å gjøre de rundt oss dyktige. Når den «usynlige» høyrebacken slo den forløsende pasningen, som gjorde at jeg som spiss scoret mål og høstet ære, var det viktig for alle å skryte nettopp av ham som ikke alle så, men som vi var avhengig av for å vinne, sa Mini fra scenen.

Historiene fra Lerkendal ble fremført i stort tempo - og med høy entusiasme. Den tidligere fotballstjernen understreket nettopp entusiasmen som et nøkkelbegrep for vinnerlaget.

- Skryt av hverandre, smil og si hei. Det er enkelt, men viktig, sa Mini - og innførte begrepet «HTH - Hei! Takk! og Hadet».

- Jeg forventer at dere kan si det til hverandre hver dag. Det øker lagfølelse og lyst til å prestere!

Stab og stolthet

Stiftsdagen er en tradisjonsrik konferanse for kirkeansatte i hele Nidaros, og arrangeres annenhvert år. I år var altså bortimot 300 på plass da dagen startet med gudstjeneste i Nidarosdomen, hvor preses Helga Haugland Byfuglien preket om dåpens betydning.

Magnar Hjertenæs fra Høgskolen i Volda og Linn Rasch Aune fra NTNU holdt også foredrag da konferansen fortsatte på Thon Hotel Prinsen. Begge understreket behovet for å utvikle god kultur i stabene, og sammen håndtere endring og konflikter.

- Utenfra kan det virke som kirkeansatte befinner seg i en «spagat» mellom stadig nye mål og aktiviteter som skal oppfylles. Det er avgjørende å definere både seg og kollegene i endringsbildet, og innse at kultur- og organisasjonsutvikling tar tid, sa Aune.

- Idyll er oppskrytt. Det kan være skummelt for et arbeidsmiljø hvis alle skal være enige hele tiden. Våg å stå i uenighet, motsetning og konflikt innimellom, men vær bevisst og ærlig på hvor dere befinner dere - og bli enig om veien videre, sa Hjertenæs.