Vi ønsker to nye medarbeidere velkommen!

Prost i Orkdal prosti, Dagfinn Thomassen, ønsket søndag to nye medarbeidere velkommen i Halsa sokn.

Vi ønsker to nye medarbeidere velkommen!

Oddbjørn Stjern er innsatt som fungerende sokneprest og Gøran Tamminen er tilsatt som sekretær i soknet.

Prost i Orkdal prosti, Dagfinn Thomassen, ønsket fungerende sokneprest, Oddbjørn Stjern, velkommen med disse ordene:

Kjære Oddbjørn!

Noen ganger når vi får telefoner er de av en slik karakter at man alltid vil huske hvor man var da man fikk dem. Slik er det med den telefonen jeg fikk fra deg en varm sommerdag i fjor. Vi var på sykkeltur, Anne Lise og jeg, da telefonen ringte. Et fremmed nummer, men stemmen var kjent: «Det er Oddbjørn her. Har du behov for hjelp i Halsa? Jeg kan være fungerende sokneprest i 50%, hvis det er behov.»

Jeg måtte gå av sykkelen og virkelig kvalitetssikre det jeg hørte, og ikke minst da du bekreftet at du også ville ta konfirmanter. Nå var høsten rigget allerede, men fra nyttår og inntil videre er det du som skal være her i Halsa sokn. Det er vi alle glade for, og du skal vite at både biskop, prost og menighet ønsker deg hjertelig velkommen.

Du har jo vært i gang en stund allerede med alle de arbeidsoppgavene du skal inn i. Jeg er så takknemlig for det. Jeg vet at Halsa blir godt ivaretatt fremover fordi du er samvittighetsfull, forutsigbar, tjenestevillig og tillitsvekkende.

Jeg har lyst til å trekke fram en hendelse, som bekrefter det jeg nå sier. For en tid tilbake fikk jeg en telefon fra Liatun om at en pasient ønsket en samtale med prest og nattverd. Jeg ringte deg. Du var hjemme i Børsa. Da du hørte ærendet mitt, var svaret kort og godt: «Jeg kjører!» Til tross for at Gyda hadde meldt sin ankomst samme dag la du i vei. Dette vitner om et godt pastoralt skjønn. Det er å ta på alvor Kirkerådets målsetting om at prestetjenesten skal være nærværende i alle lokalsamfunn og sokn i landet.

Likedan er det å ta på alvor enkeltmenneskets verdi. Den ene er like mye verdt som de mange. Slik arbeidet Jesus også.Han så det enkelte menneske- Sakkeus i morbærtreet, Bartimeus ved veikanten og røveren på korset.

Alle ble sett. Møtt. Verdsatt. Bekreftet. Det gjorde denne beboeren på Liatun også. Av Jesus og gjennom deg. Dere samtalte i øyehøyde og du hadde med deg kirkens «førstehjelpsskrin» fylt med ord og sakrament. Denne hendelsen forteller at du er både et menneske og en prest «med hjarte på rette staden.»

«Dette er dagen som Herrens har gjort. Gitt oss av nåde til glede og fred.»

Disse ordene bruker jeg ofte ved innsettelse av nye medarbeidere. Slik også i dag. Dagen er gitt oss av nåde til glede og fred. Glede over at du er kommet hit og skal formidle de innerste ordene i Guds ordbok: «Nåde og fred.»

Nå vil vi be for deg og tjenesten din her i Halsa.

La oss be.