Ny handlingsplan i Tunsberg for en truet jord

Å verne om sin neste og skaperverket er grunnleggende for kristen tro. Tunsberg bispedømmeråd har nå vedtatt en ny handlingsplan for arbeid med klima, miljø og bærekraft.

Et av målene i den nye planen er at Tunsberg bispedømme skal kutte klimautslipp fra reisevirksomhet med 69 prosent innen 2030. Foto: Kirkerådet

Tunsberg bispedømmeråd har fulgt opp Kirkemøtesaken "Mer himmel på en truet jord" ved å vedta en lokal handlingsplan for arbeid med klima, miljø og bærekraft frem mot 2030. Dette er et tillegg til den tidligere vedtatte reisepolicyen.

– Bispedømmerådet vil jobbe på flere områder, blant annet ved å stimulere til flere Grønne menigheter, gjøre innkjøp av flere lokalproduserte og kortreiste produkter, samt å bygge opp kompetanse om bærekraft. Det er viktig at utfordringer knyttet til klima, miljø og bærekraft ikke bare blir festtaler, men konkretiseres i handlinger, sier bispedømmerådsleder Lill Tone Grahl-Jacobsen

Planen har fire hovedmål:

1. Styrke den teologiske bevisstheten om sammenhengen mellom troen på Den treenige Gud og klima, miljø og bærekraft.

2. Redusere Den norske kirkes egne utslipp og miljøbelastning.

3. Påvirke politikk og handlingmønstre.

4. Utfordre til erkjennelse, omvendelse og endret atferd i møte med et truet skaperverk.

Les hele handlingplanen med konkrete vedtak her (lenke).