Camilla er ny prost i Hallingdal

Camilla Osnes (34) er ny prost i Hallingdal. Hun kommer fra jobben som sokneprest i Hemsedal.

– Som leder vil jeg legge til rette slik at de ansatte kan ha en god balanse i livet, sier Camilla Osnes. Foto: Torill Landaasen

– Jeg gleder meg til å jobbe videre med alle de fine folkene her og være med å gjøre dem gode, sier Camilla Osnes, den nye prosten i Hallingdal prosti.

Osnes kommer fra Oslo, og startet i jobben som sokneprest i Hemsedal da hun var ferdig utdannet for ni år siden. Den gangen var hun Hemsedals første kvinnelige prest.

– Det største kultursjokket ved å flytte hit var at alle så meg. De kjente meg igjen på butikken, det var ganske nakent. Det var litt vanskelig i starten, men nå er det det aller beste ved jobben min. Jobben min er å åpne døren til kirken, og det at folk kjenner meg og tar kontakt gjør den jobben enklere, sier Osnes.

Skal lede prestetjenesten

Som prost vil hun lede hele prestetjenesten i Hallingdal prosti som består av kommunene Hemsedal, Gol, Hol, Ål, Nesbyen og Flå.

Hva slags leder blir du?

– Jeg ønsker å være en leder som inspirerer, som folk kan sparre med slik at vi sammen kan finne gode løsninger og ideer. Så vil jeg være med å sette gode rammer i arbeidslivet. Jobben som prest kan føles grenseløs, og det er lett å kjenne på dårlig samvittighet for alt man ikke rekker over. Men det er også viktig å hvile. Det er til og med god teologi. Som leder vil jeg derfor legge til rette slik at de ansatte kan ha en god balanse i livet.

Stått i mange kriser

Hallingdal er et prosti som har opplevde flere kriser og ulykker de siste årene, som drapene på Torpo og ekstremværet Hans. Når kriser oppstår, får kirken ofte en viktig plass i beredskapsarbeidet.

– Det har vært mye tøft, men jeg opplever at de ansatte stiller opp for hverandre når krisen gjelder og at kirken blir en viktig veileder. Det blir også tydelig at kirken har en viktig samfunnsrolle. Den er samlende, setter ord på det vanskelige og vonde, og legger til rette for symbolhandlinger når ordene ikke strekker til.

Osnes tar over jobben etter Sveinung Hansen som har gått til stillingen som domprost i Tønsberg domprosti.

Biskopen sammen med Prins

Ønsket som leder

Det er Tunsberg bispedømmeråd som har ansvaret for å ansette proster. Bispedømmerådsleder Lill Tone Grahl-Jacobsen er glad for at Osnes takket ja til stillingen.

–  Hun er reflektert, trygg og engasjert, og kjenner prostiet godt. Vi har også fått signaler fra hennes kollegaer om at hun er ønsket som leder i Hallingdal. Jeg er glad for at unge tar ledeskap i kirken, og jeg gleder meg til å være med på innsettelsen, sier Grahl-Jacobsen.

Les også: Camillas forgjenger Sveinung blir innsatt som domprost.