– Spennede, som alltid!

Ungdommens kirkemøte (UKM) er det høyeste demokratiske organet i Den norske kirkes ungdomsdemokrati. Tre delegater fra Tunsberg deltok.

Sebastian Hansen, Frida Adeleide Hestnes og Bleona Johannessen reiste på Ungdommens kirkemøte fra Tunsberg i oktober.

– UKM var i år, som andre år, veldig spennende. Det er alltid godt å komme på UKM og møte andre unge med like, og ulike, interesser, tanker og ideer som en selv, sier Frida Adeleide Hestnes, leder i Ungdommens bispedømmeråd i Tunsberg.

Fra Tunsberg bispedømmeråd dro også Bleona Johannessen (nestleder) og Sebastian Hansen.

Aktuell dagsorden

UKM er et nasjonalt organ der alle bispedømmer og ulike frivillige organisasjoner er representert. UKM samles en gang i året, og er et viktig møtepunkt for de som driver ungdomsarbeid, både i menighet og i organisasjoner.

Fire tema ble grundig behandlet: Psykisk helse, religiøs ekstremisme, ungdomstiden og inkluderende fellesskap.

– Vi fra Tunsberg var i komite på ungdomstiden og inkluderende fellesskap. Alle sakene er svært viktige temaer vi jevnlig dikuterer i vårt arbeid, men saken om ungdomstiden er den saken som for tiden er mest aktuell for vårt arbeid i Tunsberg, sier Hestnes.

Bleona Johannessen fra Tunsberg på talerstolen under årets UKM.

Jobber mot 2025

Tunsberg måtte i år avlyse Ungdomstinget på grunn av for få påmeldte.

– Vi var derfor alle intressert i å få flere innspill og ideer til hvordan vi kan få med flere ungdommer i vårt arbeid. Vi hadde mange gode diskusjoner og har fått med oss masse inspirasjon og motivasjon til vårt arbeid. Vi gleder oss nå til å jobbe videre mot Ungdomstinget i 2025, sier Hestnes.

I den prosessen har de også god støtte fra Tunsberg bispedømmeråd.

På UKM ble det også valgt nytt styre for de neste to årene. Nyvalgt leder i Den norske kirkes ungdomsutvalg, DnkU, er Elise Skjærven Aas fra Bjørgvin bispedømme.

Du kan lese mer om UKM og vedtakene som ble gjort her.