– Et privilegium

Det sa biskop Jan Otto Myrseth da han denne uken møtte studenter på Veien til vigsling, et obligatorisk program for alle som vurderer kirkelig tjeneste.

Denne gjengen skal følges opp av Tunsbergs biskop i tiden fremover. Fra venstre: Thekla Elisabeth Berge (prest), Kjersti Falk Berg (diakon), Terje Alexander Grøndahl (prest), Afrian G. Waldenstrøm (prest), Tunsberg-biskop Jan Otto Myrseth, Øyvind Fossen (kantor) og Mathias Kråkenes (kantor).

Veien til vigsling (VTV) er et vigslingsforberedende program for alle som vurderer eller planlegger å gå ut i tjeneste i kirken som prest, kateket, diakon eller kantor. Programmet er i tillegg til studiene, og er obligatorisk både for dem som følger et ordinært studieløp og for dem som har andre veier til tjeneste. VTV har til hensikt å forberede kandidatene til vigsling og tjeneste i Den norske kirke.

Det er Bispemøtet i Den norske kirke som driver VTV i samarbeid med bispedømmerådene, Det teologiske fakultet, MF vitenskapelige høyskole og VID vitenskapelige høyskole. I Tunsberg blir VTV arrangert i samarbeid med Borg, Hamar og Oslo bispedømmer, og i år deltok til sammen 61 studenter fordelt på VTV1 og VTV2. VTV1 er kun for prester, mens VTV2 er for alle studieløpene.

Kommer med ulik bagasje

Hver år får biskopene en håndfull studenter som skal følges opp i deres bispedømme gjennom samlinger, samtaler og praksis fram mot vigsling.

– Som biskop er denne oppgaven et privilegium. Det er så oppbyggende å høre folks fortellinger om hva som har tatt dem frem til det punktet at de vil jobbe i kirken, sier Tunsberg-biskop Jan Otto Myrseth.

Noen har vokst inn i det, for andre ble veien til etterhvert. For noen også ganske sent i livet.

– Vi er mangfoldige og har ulik bagasje. Det trenger kirken. Vi blir ikke kvalifisert til å jobbe i kirken ut fra et dydsmønster, men fordi vi har funnet tilhørighet og tatt til oss et budskap vi ønsker å dele videre, sier Myrseth.

Rom for personlig refleksjon

VTV gir også rom for samtale og hjelp til personlig refleksjon over tjenesten og vigslingen. Det er en trygghet, både for den enkelt og for kirken.

– Du blir ikke bare vigslet til en lokal menighet, men til et stort kirkelig fellesskap. Som vigslet har du myndighet til å opptre på vegne av kirken, og derfor er samtalene viktige undervis. Er dette en god vei å gå, for den enkelte og for kirken? sier Myrseth – og påpeker at prester også har et eget innføringprogram som nyansatte.

– Det gis nasjonale og regionale innføringsdager, veiledning og kurs. Ingen skal stå alene som nyansatt, sier Myrseth.

Under kan du se noen av dem som skal følges opp i Tunsberg i tiden fremover, og deres motivasjon for å gå inn i viglset tjeneste.