Diakoniutvalgets oppgave er hovedsakelig å skape inspirasjon og være «tenketank» for, og om menighetens diakonale arbeid. Utvalget vil i seg selv også være en ressursgruppe for menighetsrådet i saker som handler om diakoni, og utvalget kan også fungere som en gruppe/et lite omsorgsfelleskap som det er godt å være en del av.
Diakoniutvalget bygger på Guds ord og den norske kirkes bekjennelse, og har som oppgave å legge til rette for nestekjærlighet i praksis.
Diakoni skjer alltid i en samfunnsmessig kontekst fordi kirken er en del av samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Spennet er stort, alt fra den hverdagslige omsorgen for naboen, til arbeid for klima og til internasjonalt solidaritetsarbeid mot urettferdighet.
Diakoniutvalgets oppgaver kan være:
- Å skape inspirasjon, forståelse og engasjement om hva diakoni er. Et tips: start gjerne utvalgsmøtene med å lese «Plan for Diakoni i DnK», (under godkjenning i Kirkerådet våren 2020), og reflekter/samtal om aktuelle temaer i planen, og knytt refleksjonen til det stedet dere bor. Hvilke diakonale behov eller utfordringer er aktuelle i deres nærmiljø /lokalsamfunn/menighet?
I hvilken aldergruppe er «nøden» / utfordringene størst? Hva har dere lyst til å starte med?
- Ikke tenk konkrete tiltak før det har gått en stund, la det være et prosessarbeid i utvalget – til dere har lest gjennom hele planen.
- Start deretter en prosess med å utarbeide lokal diakoniplan (kan handle om noen få tiltak) på bakgrunn av tidligere samtaler i diakoniutvalget/behov som er til stede i menighet/lokalsamfunn, og de ressurser som finnes der.
- Utarbeid lokal diakoniplan eller i samarbeid med andre menigheter i prostiet. Denne planen sendes til menighetsrådet for godkjenning, og etterpå en kopi til rådgiver i diakoni og samfunn, i Tunsberg bispedømme:
- Planen revideres hvert 2. år, og evalueres gjerne årlig.
- Å legge til rette for at menighetens diakonale arbeid kommer inn i menighetsrådets planer og budsjettforslag
- Å rekruttere nye medarbeidere til det diakonale arbeidet
- Å være samarbeidspartner og støtte for diakonen (for de menigheter som har dette)
- Å samarbeide med andre arbeidsfelt i menighetene, kirkelige og humanitære institusjoner/organisasjoner, kommunens helse og sosialetater, samt med frivillige organisasjoner.
Diakoniutvalget kan bestå av 5-8 medlemmer. Minst 1 medlem er representant fra menighetsrådet fordi dette skaper sammenheng og god informasjonsflyt mellom menighetsråd og diakoniutvalg. Diakonen er sekretær i utvalget. For øvrig konstituerer utvalget seg selv. Medlemmene oppnevnes for 2 år om gangen med mulighet til forlengelse.
Diakoniutvalgets medlemmer har taushetsplikt når det gjelder forhold de får vite om private forhold under sin tjeneste.
Å sitte i et diakoniutvalg er spennende – og gir nye perspektiver i forhold til livet, troen og hva kirken kan bety for mennesker i et nærmiljø.