En fødsel er et mirakel

– Kirken tok liten plass i livene våre før Ella ble født. Da endret det seg, sier foreldrene Kim og Ingrid. Les om deres dåpsvalg her.

En fødsel er et mirakel

I utgangspunktet var det ikke noen store religiøse overbevisninger som gjorde at Ingrid og Kim Gunnheim-Strøm valgte dåp for datteren Ella.

Det endret seg da hun kom til verden:

– Det er vanskelig å beskrive en fødsel som noe annet enn et mirakel. Det var veldig stort og ubeskrivelig, sier foreldrene til Ella.

Trykk her for å lese mer om dåp i Den norske kirke.

Å få et barn ga mye glede, men også redsel

– Etter å ha båret henne i ni måneder var det en lettelse at Ella ble født. De månedene hvor hun var i magen var preget av mye glede og forventning, men også en hel masse redsel, beskriver mamma Ingrid Gunnheim-Strøm. Både hun selv og mannen Kim er sykepleiere.

– Redselen for om hun fortsatt levde var der hver gang det hadde gått en liten stund etter jeg hadde kjent henne sparke sist.

– Denne redselen ga seg ikke da hun var født, for nå var hun jo faktisk ute i en verden som et skjørt, lite barn, forteller Ingrid.

Troen gir en trygghet

Ingrid og Kim giftet seg i kirken, men utenom vielsen var det lenge siden noen av dem hadde vært i en kirke bare for egen del.  Når de landet på at de ønsket dåp for datteren Ella, begynte den lille familien å å gå på gudstjenester i Åssiden kirke i Drammen.

– Vi gikk litt for å vite hva vi gikk til når hun skulle bli døpt, forteller pappa Kim.

I dag kjenner de kirken og det som skjer i gudstjenesten godt. Når det er nattverd i gudstjenesten, pleier Ella å få velsignelsen lyst over seg. Det er noe alle barn kan få, og er noe av det fineste som skjer i gudstjenesten, sier foreldrene.

Ingrid og Kim setter stor pris på familietid med lille Ella. Ella elsker å være på lekeplassen eller å dra i svømmehallen.

– For oss gir det trygghet i at vi gjør det vi kan for at hun skal ha en sterk tilknytning til Gud. Vi ønsker at hun skal ha med seg kristne verdier og tilhørighet i kirken videre i livet, sier Kim.

Les flere grunner til å velge barnedåp her.

Valg på barnets vegne

Det å døpe barnet er et av mange valg Ingrid og Kim tar på vegne av Ella.

– Klart vi tenkte oss om, men fravær av å døpe er også et valg. Vi landet på at Ella skulle døpes i kirken der vi bor. Summen av alle de små og store valgene vi tar, eller ikke tar, vil være med på å forme det lille mennesket vi har brakt inn i verden.

Ellas dåp med foreldre og faddere. Ingrid og Kim håper fadderne kan være personer Ella kan ha tillit til senere i livet. Foto: Privat

– Vi ønsker at dåpen gir Ella en mening og et fellesskap videre i livet, og at hun kan finne styrke i den kristne troen. Senere kan hun ta stilling om hun var fornøyd med valget vi tok, sier Ingrid.

Når et barn kommer til verden, er det mange som begynner å diskutere hvilke verdier en skal gi videre. Les hvordan foreldre som har vært uenig om dåp har gått frem her.

En grunnstein i livet

–  Vi håper dåpen gir henne et fellesskap uansett hvor hun er i livet.

De to foreldrene håper Ella kjenner at valget om dåp er godt for henne – og at summen av valgene de som foreldre tar, gir Ella et positivt utfall.

– Det å døpe Ella er vårt valg for henne, som en av grunnsteinene til den lille jenta vår, sier Kim.

Finn svar på ofte stilte spørsmål om dåp her.

Kort om dåp i Den norske kirke

• I Den norske kirke blir de fleste døpt som spedbarn, men det er ingen aldersgrense for dåp.
  • Dåpen foregår som oftest i den kirken der den som skal bli døpt bor. Men ønsker du å ha dåpen et annet sted, er ikke det noe problem. Da tar du bare direkte kontakt med den kirken du ønsker å ha dåp i.
  • Informasjon om dåpen og dåpsdagen avklares vanligvis med presten som skal døpe. De fleste har også en dåpssamtale i kirken i forkant.
  • Dåpen gir medlemskap i Den norske kirke.
  • Har du spørsmål om dåp, ta kontakt med din lokale kirke.