Gi skryt til barn som har arvetøy og lapp på kneet!

– Barn får ofte ros for nye klær. Husk også å rose dem som arver tøy, sier speiderleder Grete Bjerk, som er med i Grønn gruppe i Birkeland menighet.

Illustrasjonsfoto: Unsplash.

Da Grete Bjerks arbeidsplass skulle miljø-sertifiseres måtte hun sette seg inn i bærekraftig drift av barnehage. Etter hvert tok hun jobben med hjem og er nå miljøverner både hjemme og på jobb. Hun er også med i grønn gruppe i menigheten, og er et kjent ansikt for speiderne. – Vi må alle ta de små stegene i hverdagen, sier Grete – og viser også til speidernes verdigrunnlag.

- Hva var starten på ditt miljøengasjement?

- I 2006 fikk barnehagen jeg ledet nye eiere som ønsket en mer miljøvennlig drift. I arbeidet med å sertifisere oss til miljøfyrtårn-bedrift fikk jeg øynene opp for viktigheten av bærekraftig liv og nøysomhet. I tillegg har jeg i mange år engasjert meg i speideren som også er opptatt av nærhet til naturen og miljøvern.

- Tenker du at miljøengasjement er noe for alle?

- Jeg tenker at automatiserte gode vaner har vi alle godt av. Jeg hadde selv et år med kjøpestopp. Det var vanskelig da januarsalget kom, men det gikk – og etter hvert gikk det lettere. Etter at året var omme hadde jeg fått en helt annen bevissthet omkring forbruk. Og jeg vil gjerne slå et slag for nøysomhet og gjenbruk; vi må fremsnakke det for ungene også. Barn får ofte komplimenter for nye klær, men det er enda viktigere å skryte av arvetøy, gjenbruk og en lapp på kneet.

- Mange kjenner på motløshet når miljøsaken diskuteres, har du noe å si til dem?

- Hvis vi ser oss noen år tilbake, så har vi allerede gått et stykke i riktig retning, tenker jeg. Det er økt bevissthet omkring miljø på en helt annen måte enn tidligere. Plastposer er ett eksempel. Nå er de fleste obs på å redusere bruk av plastposer. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

Gretes miljøtips:

• Ikke la det varme vannet renne
  • Bruk miljømerkede produkter
  • Slå av lys når du forlater rom
  • Velg lokalt
  • Bruk bærenett fremfor plastposer
  • Kildesortér
  • Pant alt, alltid

Grønn arbeidsgruppe
Grønn arbeidsgruppe arrangerte sykkeldag i vår, og vil årlig holde et lokalt arrangement som motivasjon til miljøvennlige og bærekraftige valg i hverdagen. Kom gjerne med forslag – og bli gjerne med i arbeidet for en grønnere kirke!

KFUK-speiderne 40 år i Birkeland
Norges KFUK-KFUM-speidere har vært hele 40 år i Birkeland menighet. Speidernes verdier er å omforene kristen tro, fellesskap, friluftsliv, personlig utvikling og samfunnsengasjement. Birkeland menighet er fra 2018 blitt en Grønn menighet hvor man også har forvaltning av skaperverket i fokus.