Hagetips til nytte og hygge

Gode hagetips fra Mona Boge: I sommer er det flere som tilbringer mer tid hjemme enn vanlig - og det byr på muligheter til å dyrke egne grønnsaker!

Deilige hurtigvoksende ampeltomater. Foto: unsplash.com

Mange av oss som har hage eller terrasse er plaget av snegler. Hva kan man dyrke som holder seg like fint til frosten kommer uten å bli spist opp av snegl? Jo, ampler! Kjøp en flott ampelblomst. Kjøp så en større ampel (uten blomst) i f.eks. en av billigkjedene. De finnes i flere farger og fasonger. Du må også ha en solid krok til å feste ampelen i. De små ampelpottene som følger med blomsten er uansett alt for liten til at planten vil trives og vokse.
Så begynner du med den største ampelen. Legg litt grus, småstein eller lecakuler i bunnen, ca 3 cm i høyden. Legg så over litt fiberduk eller noe annet tynt stoff, evt. en utbrettet serviett. Dette er til dreneringen. Så har du i jord, gjerne kugjødselkompost blandet med hagejord og en ss hønsegjødsel (blandes godt), nesten helt opp til kanten. Lag så en stor grop i jorden. Så løsner du hankene på blomsterampelen og lirker planten forsiktig ut. Plasser så planten i gropen på den store ampelen.
Fyll ut rundt planten med jord. Hvis du vil ha en blomsterampel som på bildet her, planter du små avleggere av ville jordbærplanter og krypfredløs langs kanten. Disse vokser fort og vil gjøre at ampelen blir mye større og ikke minst, jordbærplantene og krypfredløs vokser nedover så ampelen blir helt nydelig. Husk å vanne godt og pass på så ikke jorden tørker helt opp.

Den lille plastampelen du har til overs er ypperlige til å plante ampeltomatfrø i. Ampeltomatplanter har ikke like store røtter som blomster og de passer dermed perfekt i en liten ampel. Denne ampelen
bør du ha inne. Bruk samme type jord. Ampeltomatplanter vokser fort og vil raskt gi deg en god avling av søte, gode og små tomater. Bare husk å vanne godt, gjerne hver dag, tomatplanter er tørste!

Tekst og foto: Mona Boge