En sentral forskjell på skole og kirke er at skolen formidler kunnskap, kirken forkynner tro. I samarbeidet knyttet opp mot kompetansemål, er begge parter tydelig på at kirken må formidle kunnskap, ikke forkynne tro.
I løpet av 2015 hadde de tre skolene og kirken flere møter hvor målet var å få til et konstruktivt og forpliktende samarbeid hvor vi kan dra nytte og glede av hverandres kompetanse. Ut fra kompetansemålene i Kunnskapsløftet formet vi samarbeidstiltak for de ulike trinnene i skolen. Forslagene tok vi med til medarbeidere til orientering og eventuell diskusjon. I desember 2015 ble den gjensidige skole-kirke-planen vedtatt.
Fra høsten 2016 iverksettes planen. Kirken har hovedansvaret for å ta initiativ til de ulike tiltakene minst tre uker før gjennomføring, evt. ved begynnelsen av hvert semester. Skolene, ved avdelingslederne, har hovedansvar for å vurdere tiltakene etter hver gjennomføring.
Først og fremst skal samarbeidsplanen brukes i skolehverdagen. Samarbeidet fører til at skole og kirke blir bedre kjent, og at det blir lettere å ta kontakt med hverandre. Dersom en uforutsett situasjon oppstår, f.eks. en ulykke, vil samarbeidet også gi oss bedre forutsetninger for å møte de som rammes. Vi tror samarbeidsplanen mellom skole og kirke vil tjene barn og unge i lokalmiljøene våre!
Planen for skole kirke finner du nederst på denne siden.