Unni Løvlid er en av våre mest ettertraktede folkesangere. Hun kommer fra Hornindal og har sine røtter i folkemusikken, men har i hele sin karriere også arbeidet med samtidsmusikk. Løvlid er kjent som ein modig musiker, og har gitt ut flere plater i grenselandet folkemusikk-samtidsmusikk. I 2022 ga hun ut albumet UNAMNA sammen med Ingfrid Breie Nyhus og Anne Hytta, der de har bearbeidet folketonene Edvard Grieg brukte i sitt opus 66. I 2006 var hun volven i Arne Nordheim sin versjon av Draumkvedet, og hun har framført Draumkvedet en rekke gangar, helt solo eller i ulike kunstneriske samarbeid. Unni Løvid har hatt hele verden som arbeidsplass, og er i dag leder av folkemusikkstudiet ved Norges Musikkhøgskole.
Vemund Olav Aukrust kommer fra Bøverdalen i Lom og er utdannet kirkemusiker ved Norges musikkhøgskole, hvor han nå tar nå en mastergrad i utøvende musikk med særlig fokus på barokkmusikk og folkemusikk. Som konsertutøver på orgel har han blant annet spilt program basert på norske folketoner i Sveits ("Sonntagabend am Fjord" i Hergiswil/ Luzern), Stuttgart, Lom og Oslo ("Så sæle me syng" i Jar kirke). Aukrust har også en bachelor i friluftsliv fra Høgskulen i Volda og flere års erfaring med natur- og kulturformidling og fjell- og breføring. På hjemmegården Nordgard Aukrust har han bygd opp et pipeorgel i kulturhuset og vil satse på å videreutvikle gården som kulturarena.
Draumkvedet representerer det betydeligste og mest særpregede av alle våre middelalderdikt og -viser. Her hører vi fortellingen om Olav Åsteson, som sov fra julaften til trettendedag jul, og som i syner så og opplevde en ferd til både dødsriket og til himmelen. Diktet har litterære paralleller i mange visjonsdikt fra 1200-tallet, men har en selvstendig utforming og er Norges eneste visjonsdikt. I veldige bilder rulles sjelenes skjebne etter døden opp for oss, dommens dag – og i et lite glimt, den himmelske salighet.
De gamle folkevisene holdt på å bli glemt da innsamlingen begynte i midten av 1800-tallet. Mange av visene er derfor bare bevart i fragmenter. Draumkvedet slik vi kjenner det nå er et resultat av Moltke Moes restaureringsarbeid fra 1890-årene hvor bruddstykker fra ulike kilder ble satt sammen til en utgave på 52 vers. Ved framførelsene i Storetveit kirke vil Unni Løvlid framføre diktet i Hulda Garborg sin tekstversjon.
Konserten arrangeres av Storetveit menighet med støtte fra Bergen kommune.
Storetveit kirke, fredag 6.januar kl 19.00. Billetter kr 300,- ved inngangen eller ved forhåndssalg på https://www.deltager.no/event/draumkvedet_2023_06012023