Regler for timeføring, avspasering, ferie med mer

Ordningen gjelder for alle ansatte i Kongsberg kirkelige fellesråd (KKF). Muligheten til bruk av avspasering og fleksibel arbeidstid gir en gjensidig fordel både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er en forutsetning at effektiviteten ved felles engasjement fra arbeidstaker og arbeidsgiversiden øker ved bruk av denne ordningen.

Registering av arbeidstiden

• Arbeidstid skal registreres av alle ansatte på skjema fortløpende.
  • Vanlig arbeidstid for 100% stilling er 37,5 timer pr uke, ansatte med egne avtaler har 35,5 timer pr uke, alle inklusive lunsj.
  • For administrativt ansatte og gravplassansatte er kjernetiden kl 09.00-14.00. Fleksitid er utenfor dette tidsrommet.
  • Dersom du jobber kvelder eller på helge- og høytidsdager og ikke har tillegg for dette fast utregnet må du husk å registrere tillegg i Visma.

Rutiner for registrering av arbeidstid

• Det skal føres inn tidspunktet når man kommer og når man går fra jobb.
  • Tidspunktene føres til nærmeste 5 min.
  • Ansatte med avtale om delt dagsverk fører kun når man kommer og når man går i skjemaet. Kompensasjon er lagt til som tillegg på lønn.
  • For ansattsamlinger og lignende, føres en vanlig arbeidsdag.
  • For kurs over flere dager føres en arbeidsdag pr dag.
  • Ved dagskurs, endagskonferanser m.m. føres antall kurstimer + reisetid utenom vanlig arbeidstid. Alltid reisestart og tidspunkt fra arbeidsplassen.
  • Er man syk, eller ved sykt barn (inntil 12 år), føres en vanlig arbeidsdag i Excel-arket. Skriv «Syk» i kommentarfeltet. Husk egenmelding i Visma.
  • Ved reduserte arbeidsdager grunnet sykdom, eller sykt barn, skriv inn en vanlig dag, og i kommentarfeltet de timene du har jobbet.
  • Ved avspasering av hele dager skrives ingen timer. Ved mindre enn en dag, skriv kun antall timer du har jobbet. Avspasering av hele dager skal godkjennes av nærmeste leder.
  • Ved ferieuker skrives ingen timer, men «ferie» i kommentarfeltet. Feriedager skrives inn som vanlig arbeidsdag, dersom det er enkeltdager. Feriedager skal også registreres i Visma.

Avregningsperiode

Det er to avregningsperioder i året, mellom uke 12-13 og uke 40-41. Uke 13 2024 er første avregningsperiode.

Tidsoverføring

Den «pluss eller minus»-tiden som tidskontoen ender opp med hver måned overføres automatisk til neste måned etter følgende regler:

• Inntil 60 pluss-timer kan overføres mellom hver 4-ukers periode. Uten dispensasjon strykes resterende timer.
  • Kun 30 pluss-timer kan overføres mellom uke 12-13 og uke 40-41. Uten dispensasjon strykes resterende timer. Dersom man har mer en 30 timer å overføre, må det søkes om godkjenning, og vedlegges en plan for når avspaseringen skal tas ut.
  • Maks 10 minustimer kan overføres mellom hver 4-ukers periode.
  • Nærmeste leder kan gi dispensasjon til overføring av flere pluss/minus-timer.
  • Ved opphør av arbeidsforholdet utbetales det ikke godtgjørelse for eventuelt gjenstående plusstimer. For eventuelle minustimer kan det kreves trekk i lønn.

Avspasering

Uttak av hele dager, eller som innebærer behov for vikar, skal godkjennes av nærmeste leder på forhånd. All avspasering følger disse prinsippene:

• Avspasering skal skje i perioder med mindre arbeidspress.
  • Avspasering skal foretas når det er forenlig med forsvarlig drift.

Ved sykdom eller sykt barn

• Gi beskjed så fort som mulig til nærmeste leder på telefon eller SMS.
  • Gi også beskjed til den som eventuelt må/kan skaffe vikar.
  • Sørg for at den eller de, du har avtale med samme dag får beskjed.
  • Egen og barns sykdom fylles ut på egenmeldingskjema i Visma
  • Dersom du har satt opp avspasering og blir syk, er avspaseringsdagen brukt.

Ferie

• Ferieønsker registreres i Ferieoversikt (Excel-ark lagret på «Kirke\0 - Organisering og administrasjon\Ferieplan»). Frist for ferieønsker i hovedferieperioden 1. juni til 30. september er innen 1. mars hvert år. Annen ferie avtaler man med nærmeste leder.
  • Arbeidsgiver gir tilbakemelding på hver enkelt ansattes ferie i hovedferieperioden innen 1. april hvert år. Annen ferie godkjennes fortløpende av nærmeste leder.
  • Arbeidstaker har ansvar for å legge godkjent ferie inn i Visma.

Ferdig utfylt skjema sendes nærmeste leder etter hver 4-ukers periode på e-post. Frist 1 uke etter 4-ukers perioden.

Kirkevergen har myndighet til å frata enkeltpersoner retten til å bruke ordningen. Dersom det oppstår meningsforskjeller om fortolkningen av bestemmelsene i denne ordningen, behandles saken av KADM.

Endringer i ordningen gjøres ved behov, og godkjennes av KADM.

Kontaktinformasjon for