103 søknader om kirketilskudd

I regjeringens nyopprettede kirkebevaringsprogram skal 10 milliarder gå til istandsettelse og oppussing av kirker. Preses Olav Fykse Tveit er styreleder i programmet, og er glad for mange søknader i første runde.

Glad for 103 søknader til kirkebevaring: KA-direktør Marit Halvorsen Hougsnæs, preses Olav Fykse Tveit, statsråd Kjersti Toppe og riksantikvar Hanna Geiran. Foto: Den norske kirke.

I den aller første søknadsrunden til det nye kirkebevaringsfondet kom det inn 103 søknader fra kirkeeiere over hele landet.

– Det er gledelig å se at det allerede i første søknadsrunde er så god søking på midlene i kirkebevaringsfondet. Det understreker at det er et stort behov for bevaring av kirkene våre og at dette er en viktig satsing, sier statsråd Kjersti Toppe (Sp).

– Jeg ser frem til å følge dette videre og se at de første prosjektene nå kommer i gang.

Riksantikvaren: – Våre fremste kulturminner

Kirkeeeierne kunne søke om tilskudd til både forprosjekter og hovedprosjekter. Total søknadssum er på hele 581 millioner, og 144 millioner av dette gjelder midler som ønskes brukt i 2024.

– Kirkene er blant våre fremste kulturminner i Norge, og oppslutningen om den nye tilskuddsordningen er gledelig. Den store interessen er et signal til markedet av håndverkere og rådgivere om hva som kommer av prosjekter fremover, sier riksantikvar Hanna Geiran.

Preses i Den norske kirke, Olav Fykse Tveit, er leder programstyret for kirkebevaringsfondet, som skal tildele tilskudd:

– Tildelingen skal skje raskt for å få pengene i arbeid, og vi sikter mot september, kommenterer Fykse Tveit.

– At søknadssummen overgår rammen på 100 millioner for tilskuddsordningen i 2024 er ikke overraskende, fordi det er godt dokumentert at mange kirker har store behov for istandsetting.

Både hovedprosjekter og forprosjekter

Litt over halvparten av søknadene gjelder hovedprosjekter, altså byggeprosjekter, i 2024. Dette er prosjekter som pågår og blir ferdige i 2024. Resten av søknadene, altså 45 stykker, gjelder forprosjekter.

– Dette betyr at mange kirkeeiere planlegger å sette i gang prosjekter i årene som kommer. Det lover godt for fortsettelsen, sier administrerende direktør i Hovedorganisasjonen KA, Marit Halvorsen Hougsnæs.

Allerede denne høsten kommer neste søknadsrunde, så de som ikke rakk å søke i sommer har muligheten til å forberede seg på tilskudd for 2025 ganske snart. Regjeringen har tidligere varslet en gradvis opptrapping opp mot 500 millioner i året til kirkebevaringsfondet.

Kirkebevaringsfondet er eid av Barne- og familiedepartementet, som har utnevnt et programstyre med medlemmer fra Den norske kirke, Hovedorganisasjonen KA og Riksantikvaren. Riksantikvaren leder programsekretariatet for fondet.