Bli med som bøssebærer

Femti år etter tidenes første TV-aksjon er det igjen klart for årets viktigste søndagstur! Flere menigheter i Den norske kirke har ulike måter å delta i aksjonen på. Mange gir kollekten denne dagen til TV-aksjonens formål, andre organiserer bøssebæring og bidrar ved å skape oppmerksomhet rundt aksjonen.

Biskop Olav Øygard gleder seg til å gå med bøsse på søndag. (Foto: Kirkerådet)

Årets TV-aksjon nå førstkommende søndag går til Barnekreftforeningen. Foreningen skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet får behandling.

Biskop i Nord-Hålogaland, Olav Øygard, er klar til å gå med bøsse på søndag. Han opplever det som fint å delta i noe som engasjerer så mange

– Årets aksjon har et formål som er veldig nær oss, og det gir ekstra grunn til å engasjere seg, sier biskopen

Hvordan er det å være bøssebærer?

– Det synes jeg er skikkelig fint. Jeg har mange gode erfaringer med å bli godt mottatt når jeg ringer på, og dessuten: det er veldig hyggelig å komme tilbake til innsamlingssenteret etter å ha gått min rode. Da blir man vanligvis veldig godt mottatt, og har det hyggelig sammen med andre bøssebærere, fortsetter Øygard

Hva tenker du er Den norske kirkes rolle i møte med familier med barn som er rammet av kreft?

– På veldig mange sykehus i Norge jobber det sykehusprester. Det er en viktig tjeneste, og jeg vet at mange familier med kreft har opplevd god støtte fra sykehuspresten. Det er også mange medarbeidere i lokalmenigheten som kan vite at her er en familie som sliter. Hvis man vet om det, kan man støtte både med å være samtalepartnere og kanskje også være støtte for både den som er syk avslutter biskopen i Nord-Hålogaland.