Dypt bekymret for økende antisemittisme

HL-senterets holdningsrapport for 2024 gjør Den norske kirkes ledende biskop dypt bekymret. – Både antisemittisme og islamofobi er helt uakseptabelt, sier preses Olav Fykse Tveit.

Preses Olav Fykse Tveit er dypt bekymret for økende antisemittisme i Norge. Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke.

– Jeg er dypt bekymret for økende antisemittiske i Norge, sier Den norske kirkes ledende biskop, Olav Fykse Tveit.

I forrige uke presenterte HL-senteret resultatene fra årets holdningsundersøkelse. Her kommer det frem at antisemittiske holdninger øker i den norske befolkningen, etter flere år med nedgang.

Latent jødehat og ulike former for antisemittisme, har en tendens til å komme til overflaten i krisetider. Frustrasjon over den israelske krigføringen i Gaza gir seg nå utslag i negative holdninger til jøder generelt.

Jøder i Norge har ikke ansvar for krigen i Gaza

Preses Fykse Tveit er tydelig i sin understrekning av at jøder i Norge ikke skal stilles til ansvar for den israelske regjeringens krigføring:

Det er de som faktisk har ansvar for gisselsituasjonen og krigføringen i Gaza, Hamas og den israelske regjeringen, vi må rette vårt sinne og fortvilelse mot, sier han.

Jøder i Norge skal, som alle andre nordmenn, kun stilles til ansvar for sine egne meninger og handlinger, ikke andres. De skal kunne kjenne seg trygge i Norge, og majoritetsbefolkningen har et ansvar for å verne om dem som kjenner seg usikre og redde.

Fykse Tveit minner om at vi alle har et ansvar for å passe på at vår språkbruk og opptreden er saklig og høflig og ikke skader andre medborgere.

Holdningsundersøkelse

Preses viser til den siste holdningsundersøkelsen fra HL-senteret som avdekker at negative holdninger til jøder er økende. Situasjonen i Israel og Palestina er trolig en av årsakene. Undersøkelsen viser også at negative holdninger til muslimer er om lag tre ganger så høy som over for jøder. Om lag hver tredje nordmann uttrykker skepsis og negative holdninger til muslimer.

Både antisemittisme og islamofobi er helt uakseptabelt, sier Fykse Tveit.

Som samfunn har vi en stor jobb å gjøre for å sikre at alle i vårt land, jøder, muslimer og alle andre, ses på som likeverdige og opplever seg like velkomne i fellesskapet. Minoritetsgrupper kan kjenne seg særlig utsatt, og derfor skal vi ha særlig oppmerksomhet rettet mot dem, sier preses.

Historieløshet

Den ferske undersøkelsen fra HL-senteret ber respondentene ta stilling til påstanden «Israel behandler palestinerne like ille som jødene ble behandlet under 2. verdenskrig».

51 % svarer at påstanden stemmer godt eller ganske godt. I 2022 var tallet 33 %.

Den norske kirkes ledende biskop mener vi ikke kan slå oss til ro med dette:

– Dette er et skremmende høyt tall. En slik historieløshet kan vi ikke slå oss til ro med. Skolen og utdanningsinstitusjonene er viktige i denne sammenheng, men vi har alle et ansvar for å imøtegå en slik horrible påstand og bidra til at debattene om Israel og Palestina er kunnskapsbaserte. Bare da bygger vi broer og tillit.