Forhåndsstem i kirkevalget

Stadig flere velger å forhåndsstemme. I tillegg til digital forhåndsstemming kan du i ettermiddag forhåndsstemme over hele landet.

Forhåndsstem i kirkevalget

– Det har aldri vært enklere å forhåndsstemme i kirkevalget. I tillegg til døgnåpen digital avstemming kan du i dag stemme fysisk i kirken eller på kirkekontoret der du er.

Det sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen om muligheten for å stemme i kirkevalget før valgdagen 11. september.

– Mange er glad i sin kirke og arbeidet som skjer i bygda og byen. Kirkevalget er en mulighet for alle medlemmene til å gi uttrykk for hvem de mener bør sitte i de ledende rådene de neste årene.

I høst skal det velges rundt 7000 medlemmer til mer enn 1100 sokneråd og 11 bispedømmeråd. Alle medlemmer som er født i 2008 eller tidligere har stemmerett.

– Det er en trend at stadig flere velger å forhåndsstemme, både i det offentlige valget og i kirkevalget. Derfor er det lagt opp til fysisk forhåndsstemming fra kl 15 til 20 i dag. Det skjer på kirkekontor, kirker eller andre lokaler, fortsetter Vad Nilsen.

«Oversikt over hvor du kan stemme» finner du på kirkevalget.no. Der må du velge bispedømme og fellesråd i kommunen, for å finne oversikt over lokaler med forhåndsstemming.