Kirkevalget på TVL

TVL-redaktøren ønsker å gjøre kirkevalget like spennende som politiske valg. I programmet Synspunkt på TVL kan du bli bedre kjent med kirkevalget.

Foto: TVL

I programmet Synspunkt på TVL kan du denne uken bli bedre kjent med kirkevalget i Den norske kirke. Der deltar representanter på de ulike listene til årets kirkevalg.

– Vi er opptatt av å snakke om tro, kirke og verdier på en nyansert og ikke-polariserende måte – og med færrest mulig «fremmede» ord. Det tror jeg er årsaken til at vi har så mange medlemmer av Den norske kirke som seere og bidragsytere. Og siden de er opptatt av kirkevalget, er vi det også.

Det sier Alf Gjøsund som er ansvarlig redaktør i TVL, som denne uken sender flere programmer om kirkevalget i Den norske kirke.

Debatter med kandidater fra hele landet

I fire episoder av Synspunkt er det debatt mellom kandidater fra de ulike listene til valg av bispedømmeråd og Kirkemøte. Gjøsund forteller at drømmen var å ha en debatt for hvert bispedømme med lokale tema, men at dette ble for omfattende.

– Derfor landet vi på fire debatter – der hver av gruppene fikk velge ett tema hver. De handler om lokal eller sentralstyrt kirke, om barne- og ungdomsarbeid, om hvorvidt Jesus er synlig nok, og om kirkens samfunnsrolle (kommer fredag 1. september kl 20.30).

16 kandidater har kommet fra store deler av landet for å være med. I programmet Hovedkontoret som går søndag kl 20.30, deltar menighetsrådsleder Marit Bergem som gir seg som rådsleder etter 16 år.

Ønsker å gjøre kirkevalget mer spennende

TVL-redaktøren mener det er lite oppmerksomhet om kirkevalget i media.

– Den norske kirke betyr mye for veldig mange, men klikk-baserte medier sliter med å gjøre stoffet relevant. Det er en selvoppfyllende fordom, for når kirkepolitikerne ikke får oppmerksomhet, da får de heller ikke den treningen og bevisstheten de trenger for å kommunisere godt med velgerne.

Han håper programmene på TVL kan bidra til mer oppmerksomhet om kirkevalget.

– Vi vil gjøre vårt for å snu denne trenden og har som mål å gjøre kirkevalgene like spennende som politiske valg.