46 000 har stemt digitalt i kirkevalget: – Fantastisk enkelt

Tilbakemeldingene til kirkevalgets digitale forhåndsstemmesystem renner inn. "Fantastisk", "Enkelt og greit" og "Veldig raskt" skriver noen av de 46 000 velgerne.

Skjermbilde av en av de mange kommentarene i Den norske kirkes kommentarfelt. (Navnene i meldingen er endret)

– Da er det gjort! Det var veldig enkelt å stemme digitalt, like raskt som å gå inn i nettbanken. Takk for det 👏👏👏, skriver en av de mange som har stemt i kirkevalget på Facebook.

Til nå har over 45 963 personer forhåndsstemt enkelt på www.kirkevalget.no.

Den digitale forhåndsstemmingen er åpen til 6. september kl 15.00.

Mange takknemlige for digital forhåndsstemming

Glade og takknemlige tilbakemeldingene på det helt nye digitale forhåndsstemmesystemet renner inn i Den norske kirkes kommentarfelter på nett.

Her er noen:

– 👏👏 da har man gjort sin plikt for kirka åsså. Veldig enkelt å greit.

– Da var det gjort. Det var flere kjente navn der. 😄 Så nå er det noen som fikk en liten stemme fra meg. Så enkelt å stemme digitalt, dette likte jeg.

– Veldig enkelt og kjapt 👌

Også mulig å stemme fysisk i kirkevalget

Hvem som skal styre Den norske kirke avgjøres 11. september. I kirkevalget velges hvem som skal sitte i de ledende rådene lokalt, regionalt og nasjonalt.

– Kirken er viktig for mange, og dette er medlemmenes mulighet til å påvirke hvilken kirke de vil ha, sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen.

I tillegg til de som har forhåndsstemt digitalt, er det mange som stemmer fysisk: Både på forhånd på kirkekontorene, eller på selve valgdagen 11. september.

– På valgdagen 11. september er det mulig å stemme i rundt 2.700 valglokaler – samtidig og i nærheten av der du stemmer i det offentlige valget, sier Vad Nilsen.