Sannhet og forsoning i fokus

Årets samiske kirkelivskonferanse arrangeres den 28.-29. mai i Bodø i år. Årets tema er sannhet og forsoning – veien videre.

Sannhet og forsoning i fokus

Kirkelivskonferansen har et mål om å gi drahjelp til det kontinuerlige arbeidet med samiskrelatert forsoning i kirkelig sammenheng.

–  Arbeidet med sannhet og forsoning på bakgrunn av fornorskningsprosessene er viktig ikke bare i samfunnet, men også i kirken, sier nyvalgt leder i kirkerådet, Harald Hegstad.

– Kirken var en del av problemet og må også bli en del av løsningen. Her spiller arbeidet med samisk kirkeliv en nøkkelrolle. Jeg har store forventninger til at konferansen i Bodø vil være et viktig bidrag i denne prosessen, fortsetter han.

– Et viktig poeng som skal opp i år

Samisk kirkelivskonferanse er en årlig landsdekkende konferanse. Konferansen er en fagarena for kirkelig ansatte, frivillige og rådsmedlemmer, der temaer med generell relevans for samisk kirkeliv reflekteres på en tverrfaglig måte.

Nyvalgt leder for Samisk kirkeråd, May Bente Jønsson, deltar også under konferansen.

Jeg gleder meg og er spent på årets samiske kirkelivskonferanse. Det er et viktig tema som skal opp i år, og håper og tror at vi skal få fine, viktige og nyttige dager! Ekstra fint er det at vi er i Bodø i år siden det er kulturhovedstaden.

Utegudstjeneste, dokumentarfilm og samisk salmekveld

Årets program inkluderer pite/lulesamisk utegudstjeneste, filmvisning av dokumentarfilmen «Samiske fortellinger om rett og urett» fra Hamarøy, samisk salmekveld i Bodø domkirke, foredrag av Tore Johnsen, panelsamtale og mer.

Konferansen har etablert seg som en viktig arena for fagutvikling og nettverksbygging for samisk kirkeliv. Konferansen er et samarbeid mellom Samisk kirkeråd, Nord-Hålogaland, Sør-Hålogaland og Nidaros bispedømme, samt Kirkelig utdanningssenter nord - VID Tromsø.

Konferansen finner sted på Radisson Blu Hotel Bodø.