Siste mulighet for å forhåndsstemme digitalt i kirkevalget

I årets kirkevalg er det mulig å forhåndsstemme digitalt, noe mer enn 67 000 allerede har gjort. I morgen onsdag er siste mulighet for å digital forhåndsstemming, og stemmen må være registrert før kl. 15.00. – Enkelt å påvirke landets største medlemsdemokrati, sier direktør i Kirkerådet.

Siste mulighet for å forhåndsstemme digitalt i kirkevalget

I kirkevalget skal det velges syv tusen medlemmer til menighetsråd, bispedømmeråd og Kirkemøtet. Mer enn tre millioner nordmenn har stemmerett: Alle medlemmer bosatt i Norge som er født i 2008 eller tidligere kan stemme i kirkevalget.

For første gang er det mulig å forhåndsstemme digitalt på kirkevalget.no.

– Det har aldri vært flere som har forhåndsstemt i kirkevalget, sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen.

– Kirken betyr mye for folk, det vet vi. 80 prosent av kirkens medlemmer er innom kirken i løpet av et år. Mer enn en million har snakket med en prest eller annen ansatt, ifølge vår medlemsundersøkelse. Det er en folkekirke – av og med folk– og derfor ønsker vi at så mange som mulig skal få anledning til å stemme.

Rekordmange har forhåndsstemt

Før de siste dagene med digital forhåndsstemming, har mer enn 67 000 stemt digitalt. I tillegg til dette kommer tallet på fysiske forhåndsstemmer. Ved forrige valg var det rundt 36 000 som forhåndsstemte.

– Stadig flere velger å forhåndsstemme, og med digital forhåndsstemming har det aldri vært enklere å stemme i kirkevalget. Det er enkelt å være med og påvirke landets største medlemsdemokrati.

Det er mulig å forhåndsstemme digitalt frem til 6. september kl 15.00. Da stenger det digitale systemet, og stemmen må være registrert før dette. Kirkerådsdirektøren påpeker at det ikke er siste mulighet for å stemme i kirkevalget:

– På valgdagen 11. september er det mulig å stemme i rundt 2.700 valglokaler – samtidig og i nærheten av der du stemmer i det offentlige valget, sier Vad Nilsen.

I tillegg har flere kirkekontor åpent for fysisk forhåndsstemming frem til fredag 8. september.

Hvordan stemme digitalt?

1. Gå til kirkevalget.no og bli kjent med kandidatene og listene:
    • I menighetsrådsvalget skal det velges hvem som skal lede kirken lokalt der du bor. Her det en liste med lokale navn. På kirkevalget.no kan du finne ditt sokn og hvem du kan stemme på.
    • I valg til bispedømmeråd og Kirkemøte skal du stemme på hvem som skal lede kirken regionalt og nasjonalt gjennom Kirkemøtet. Her er det inntil fire lister å velge mellom. Se oversikt over kandidatene i bispedømmet på kirkevalget.no – og les mer om de ulike listene på deres nettsider: bonnelista.nofrimodigkirke.nonominasjonskomiteen.no og apenfolkekirke.org
  2. Trykk på «Stem her» på kirkevalget.no for å åpne det digitale stemmesystemet. Logg inn med BankID og velg hvilke lister og kandidater du vil stemme på. Du kan gjøre endringer på stemmeseddelen på samme måte som ved fysisk stemming.
  3. Ta kontakt med velgerhjelpen hvis du lurer på noe! Alle hverdager kl. 10.00-18.00 og søndager kl. 12.00-14.00 kan du ringe telefon 23 08 10 01 for å få veiledning og hjelp.