Trygt å stemme digitalt

Kirkevalgets system for digital forhåndsstemming er omfattet av betydelige sikkerhetstiltak. – Det er trygt å stemme digitalt, mener internettvalgstyret i kirken.

Fra 10. august til 6. september kl 15.00 er det mulig å forhåndsstemme digitalt i kirkevalget. Foto: Simen Prestaasen / Den norske kirke.

For første gang er det mulig å forhåndsstemme digitalt i kirkevalget i Den norske kirke. Hjemmefra og på egen mobil eller pc kan kirkens medlemmer delta i demokratiet og gi retning for kirken de kommende fire årene. Stemmingen foregår via en egen portal på kirkevalget.no.

I forkant av valget har Kirkerådet oppnevnt et eget styre, som skal passe på at det digitale systemet følger reglene. Det handler blant annet om krav til innlogging, kryptering, at ingen skal få vite hva den enkelte har stemt og at ingen skal kunne endre en velgers stemme uten at dette oppdages.

Følger Europarådets sikkerhetsanbefalinger

– Gjennom de siste to årene har vi fulgt prosessen med systemet. Det følger sikkerhetsanbefalinger fra Europarådet og anerkjente sikkerhetsmekanismer for digitale valg.

Det skriver Internettvalgstyret i et innlegg publisert i avisen Vårt land, og understreker at det skal være trygt å stemme digitalt.

– Det skal være trygt å stemme digitalt. Vi er trygge på sikkerhetstiltakene som er gjort og gjøres for at uvedkommende ikke skal få tilgang til systemet.

Kryptering av stemmer

Alle stemmer krypteres før de sendes fra velgerens mobil eller data. Det vil si at innholdet i stemmeseddelen er uleselig uten en såkalt krypteringsnøkkel.

På valgdagen 11. september blir stemmen frikoblet fra velgerens navn, før innholdet på stemmeseddelen blir dekryptert. På den måten er stemmen hemmelig i hele prosessen fra velgeren har stemt til stemmene er opptalt, akkurat som papirstemmer i en fysisk urne.

Denne «nøkkelen» for kryptering og dekryptering er det kun vi i internettvalgstyret – som kollegium – som har.

Mulighet å følge prosessen

Velgere som stemmer digitalt vil få en digital kvittering, som etter valgdagen kan brukes til å kontrollere at stemmen er mottatt, trygt lagret og tatt med i valgoppgjøret.

Etter at stemmen er sendt inn, får velgeren også en egen kode som kan brukes til å sjekke at stemmeseddelen har korrekt innhold. Denne koden er imidlertid ikke direkte koblet til velgerens identitet, for å sikre hemmelig valg. Så dersom en uvedkommende får tak i kontrollkoden, kan den ikke vite hvem som sendt inn denne stemmen.

Tilgjengelig for flere

I innlegget i Vårt land skriver medlemmene i internettvalgstyret at digital forhåndsstemming åpner for at flere velgere kan stemme hemelig.

– Blinde og svaksynte som tidligere har fått hjelp av en valgfunksjonær til å avgi stemme, kan nå bruke skjermleserfunksjon og stemme selv.

Systemet gjør det også mulig å stemme på nytt, dersom noen ombestemmer seg.

Digital stemming til 6. september

Den digitale forhåndsstemmingen er åpen fram til onsdag 6. september kl. 15.00. Man kan også forhåndsstemme fysisk i kirkevalget.

Selve valgdagen er mandag 11. september, mange har også valgting søndag 10. september. Dette skjer i lokaler i umiddelbar nærhet til kommune- og fylkestingsvalget.