Ny toppleder blant kirkens unge

På UKMs siste dag ble Elise Skjærven Aas valgt til ny leder i Den norske kirkes Ungdomsutvalg. I to år skal hun blant annet lede arbeidet med oppfølging av saker fra Ungdommens kirkemøte, og hun møter fast i Kirkerådet.

Elise Skjærven Aas, Bjørgvin, overtar som leder av Den norske kirkes ungdomsutvalg etter Thomas Raadin Iversen, Borg. (Foto: Kirkerådet)

På Ungdommens kirkemøtes (UKM) siste dag ble 19-åringen fra Bergen valgt til å inneha toppvervet i kirken. Hun skal altså lede DnkU, som er Den norske kirkes rådgivende organ i saker som angår unges situasjon i kirke og samfunn.

Men hvem er egentlig Elise?

• avsluttet videregående i vår og planla et "friår", men jobber for tida tre forskjellige steder
  • er tidligere toppidrettsutøver og konkurransesvømmer og har deltatt i flere norgesmesterskap.
  • har "alltid" vært med i kirken, og meldte seg selv til konfirmantleder året etter at hun selv var konfirmant

– Jeg hadde det så kjekt i konfirmattiden, og det ville jeg at neste kull konfirmanter også skulle få, men det var ingen ungdomsledere i min menighet som fortsatte. Så da meldte jeg meg selv, da, og stilte meg til tjeneste. Jeg ble tatt imot med åpne armer, og har vært med siden, forteller Elise.

Kirken som sitt andre hjem

Elise har vært aktiv i kirken fra starten av.

– Det begynte før jeg kunne snakke, med at jeg gikk i Bergen domkirkes barnehage. Derfra var veien videre innom kor på søndagskolen og gudstjenestene i Bergen Domkirke - selv om jeg virkelig ikke kan synge - og så inn i konfirmantarbeidet. Jeg tok minilederkurs og har fått lov til å blomstre i domkirkemenigheten, fortsetter den engasjerte 19-åringen.

Elise er opptatt av tilhørigheten til lokalkirken, at det gir et fotfeste som er helt nødvendig også når du skal jobbe nasjonalt og internasjonalt.

– For meg er det viktig å ha med meg det nære og kjente hjemmefra, fra min menighet, og dette tar jeg med meg inn i arbeidet i kirken når jeg nå skal sitte i Kirkerådet og jobbe med de mange og store sakene der, sier Elise.

Skjev rygg ga god retning

Livet har ikke vært bare friksjonsfritt for den unge bergenseren.

– Jeg skulle satse på svømmingen, men så viste det seg at jeg hadde en rygg som ikke var helt enig. Jeg har vært gjennom to heftige operasjoner i ryggraden, med så mye smerter at det unner jeg ingen. Men i dette har Gud vært en sterk støtte for meg. Jeg søkte hjelp og støtte der, og det fikk jeg. Det var fantastisk og veldig viktig for meg, og sentralt for min personlige tro.

Ønsker og ambisjoner

Så hva er viktig å jobbe for? Den nye lederen har flere saker hun er opptatt av.

• At vi unge skal fortsette å bli hørt
  • At vi tar på oss samfunnsansvaret, og utaler oss om at mobbetallene generelt i samfunnet går opp på nasjonal basis, digital mobbing, mobbing fra voksne mot barn.
  • At vi som unge i kirken fortsetter å sette de utfordingene vi mener er viktigst på dagsorden! Blant annet at kirken må tenke mer bærekraftig, og ikke bare gjennom klima og miljø, men at vi må fortsette å løfte bærekraftig utvikling og de viktige temaene, i tillegg til miljø og klima. Likestilling og menneskerettigheter er minst like viktig for en bærekraftig utvikling!
  • UKM utfordret det nyvalgte DnkU til å forberede deres valgte fokussak for UKM 25 og jeg gleder meg til å arbeide med den frem mot neste Ungdommens kirkemøte.

Nytt ungdomsutvalg

DnkUs medlemmer fra venstre Christian Heidissønn Klaussen, Malin Hegenscheidt, Elle Vesterfjell, Elise Skjærven Aas (leder), Kristina Rimstad, Rasmus Elias Myklebust og Sebastian Kaltoft Hansen.

På UKM har 44 unge under 30 år vært samlet i fire dager. På den årlige samlingen var det også valg til DnkU, Den norske kirkes ungdomsutvalg. Elise Skjærven Aas, Bjørgvin bispedømme, leder altså utvalget, og de øvrige medlemmene som ble valgt er

• Sebastian Kaltoft Hansen, Tunsberg bispedømme
  • Elle Vesterfjell, Samisk ungdomsråd (SUNG)
  • Kristina Rimstad, Nord-Hålogaland bispedømme

I tillegg sitter følgende personer, som ikke var på valg i år:

• Vanja Hole Joramo, Hamar bispedømme
  • Rasmus Elias Myklebust, Møre bispedømme
  • Malin Hegenscheidt, Agder og Telemark bispedømme
  • Christian Heidissønn Klaussen, nestleder, Sør-Hålogaland bispedømme

Ungdomsrepresentanter til Kirkemøtet

Jannicke Buschmann Johannessen, Bjørgvin bispedømme, Viktor Mathias Tandberg, Nord-Hålogaland bispedømme og Oscar Edon Østern, Oslo bispedømme, deltar på Kirkemøtet 2025.