Fjernmøter og skriftlig saksbehandling i kirkelige rådsorganer

Virksomhetsreglene for menighetsråd, kirkelig fellesråd, bispedømmeråd og Kirkerådet er i hovedsak like, men Kirkemøtet vedtok i 2019 å åpne for at det i større grad kan gjennomføres fjernmøter (videomøter) og skriftlig saksbehandling i bispedømmerådene. På grunn av koronasituasjonen ble det 17. mars 2020 midlertidig åpnet for at tilsvarende regler skulle gjelde for menighetsråd, kirkelige fellesråd og Kirkerådet. På bakgrunn av erfaringene med fjernmøter og skriftlig saksbehandling siden den gang, foreslår Kirkerådet fremme en sak til Kirkemøtet i 2021 for å åpne for fjernmøter i menighetsråd, kirkelige fellesråd og Kirkerådet på permanent basis. Kirkerådet sender et forslag på høring med bestemmelser for menighetsråd, kirkelig fellesråd og Kirkerådet som tilsvarer reglene som gjelder for bispedømmerådets virksomhet, med noen forenklinger for menighetsrådets og kirkelig fellesråds del.

Høringsuttalelsene bes sendt elektronisk til post.kirkeradet@kirken.no.

Alle kan avgi høringsuttalelse. Høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova og er publisert under.

Frist for å sende inn høringssvar var 30. november 2020.

Høringssvar

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30

Du kan nå oss på tlf: 23 08 12 00 kl. 09.00-15.00.

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo

Klikk her for å kontakte oss

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)