Om kirkevalget

Kirkevalget er et demokratisk valg der Den norske kirkes medlemmer er med på å forme kirkens fremtid.

Hvordan skal morgendagens kirke se ut? Som medlem kan du være med å påvirke. Foto: Joakim Birkeland

Den norske kirke er en demokratisk folkekirke. Det vil blant annet si at alle medlemmene i Den norske kirke kan være med på å forme kirken. Det er viktig at det ikke bare er de som går aktivt i kirken som er med på å bestemme. Alle som er døpt, er like mye verdt som medlem i kirken vår, og kan være med på å påvirke utviklingen i den.

Kirkevalget i 2023 var 10. og 11. september. Neste kirkevalg er i 2027.

Stemming i kirkevalget på valgdagen foregikk umiddelbar nærhet til og til samme tid som valg til fylkesting og kommunestyre. Finn informasjon om kandidatene og ditt valglokale ved å trykke her.

Det er ikke lenger mulig å forhåndsstemme digitalt. Løsningen var åpen fra 10. august til 6. september kl. 15.00. Det var også mulig å forhåndsstemme fysisk i kirkene i perioden 10. august til 8. september.

Hva er kirkevalget?

Gjennom å gi din stemme til de du ønsker at skal styre kirken de neste fire årene, er du med på å bestemme hvordan Den norske kirke skal styres lokalt, regionalt og nasjonalt.

Kirkevalget er to valg i ett, ikke så ulikt kommunevalget. I kirkevalget stemmer man på kandidater til menighetsråd (kirken lokalt der du bor), kandidater til bispedømmeråd (kirken i den regionen, altså bispedømmet, der du bor) og Kirkemøtet (det øverste demokratiske organet i kirken, nasjonalt).

Du er dermed med på å forme hele Den norske kirkes fremtid, når du stemmer ved kirkevalget.

Spørsmål og svar om kirkevalget

Hvem kan stemme?

Når er valget?

Hvor kan jeg stemme?

Hvordan stemme?

Når og hvordan forhåndsstemme ved kirkevalget?

Hva er menighetsrådsvalget?

Hva er valg til bispedømmeråd og Kirkemøtet?

Hva er Kirkemøtet?