Dåp i samisk tradisjon

Barnedåp har lange tradisjoner i samiske samfunn og er for mange en anledning til å samle folk som er viktig i livet deres. Oppslutningen om dåp i de samiske områdene er høy. Det finnes ulike tradisjoner på ulike steder, og vi nevner noen av dem her.

Foto: Bente Geving

Vil du avtale dåp?

 

Ta kontakt med menigheten som du ønsker dåp i for å få mer informasjon. På kirken.no/dåp kan du lese mer dåp generelt. Der kan du også søke etter din kirke/menighet. 

 

Møte kunnskap om sitt eget

 

Alle som tilhører en menighet, skal få oppleve at menigheten kjenner til stedets tradisjoner. Hvis du opplever at menigheten har lite kunnskap om lokale samiske tradisjoner, er det viktig å ta dette opp. Menighetene skal sikre at samiske barn og unge i trosopplæringa møter kunnskap om for eksempel dåpstradisjoner, trospraksis og høytider med en særlig betydning for samene.  

 

Nettverk

 

Dåp er en av de store begivenhetene i mange samiske familiers liv, i tillegg til konfirmasjon og vielse. Tradisjonelt har disse treffpunktene vært - og er fortsatt – viktig for å møtes og styrke båndene mellom familie, slekt og venner. Det er ulike vekting av disse begivenhetene i ulike områder. Det finnes heller ikke noen enhetlig samisk dåpstradisjon, men flere forskjellige, med ulik vekting.  

 

For mange samiske familier er dåpen en arena der man knytter familier sammen gjennom valg av faddere. Tradisjonelt blir barnets gudforeldre etter dåpen regnet som en av barnets nærmeste. I enkelte områder er gudforeldrenes barn benevnt som gudsøsken, og videre at dersom en singel gudforelder gifter seg, så får barnet en «gavegudfar/-gudmor».  

 

Hjemmedåp, komsekule og kofte

 

I nordsamisk område er for eksempel tradisjonen med hjemmedåp og stadfestelse levende. Da blir barnet døpt hjemme av en person med en særlig tilknytning til kirka eller troslivet. Det kan være en prest, forsamlingsholder eller predikant i en læstadiansk forsamling. Fra gammelt av vet man at det ikke var uvanlig at den som tok imot barnet hjemme også døpte det, men denne tradisjonen er borte. Etter en tid stadfestes dåpen i en gudstjeneste i kirka, og barnet får også sine gudforeldre. Denne tradisjonen er forankret i bestemmelsene for dåp i Den norske kirke. Liturgien som brukes har vært uendret siden 1920. Nederst på siden finnes en lenke til en sak på NRK.no fra år 2010 om hjemmedåp.

 

I sørsamisk område har det blitt en tradisjon at barn som døpes får en komsekule med et sølvkors som påminnelse om at Jesus Kristus er barnets beskytter.  

 

Flere steder er det vanlig at samiske barn døpes i kofte, og ikke i dåpskjole. Dette har betydning for konfirmasjonen og betydningen av å bruke konfirmantkappe eller ikke. Saemien Åålmege - Samisk menighet i sørsamisk språkområde har egne konfirmantkapper med samisk utforming. I andre samiske menigheter brukes det ikke kappe.  

Kontaktinformasjon for Samisk kirkeråd - Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

 

 

 

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
0106 Oslo
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

 

Ansvarlig redaktør
Emil Tan Engeset

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"