Arendalsuka ble avsluttet lørdag 19. august. Et av hovedarrangementene denne dagen var et foredrag om reformasjonens betydning. 3-400 personer kom til Arendal kulturhus for å få med seg foredragene til mytolog Terje Norby og idehistoriker Bente Engelsen, i tillegg til Luther-jazz fra Pastor Wang Quintet.
Arendalsukas leder, tidligere stortingsmann og fylkesmann, Øystein Djupedal, ønsket velkommen til kulturhuset. Han så det som viktig at store nasjonale jubileer, som 500-årsjubileet for reformasjonen, ble markert under Arendalsuka.
Frihet og ufrihet
Foredragsholderne fikk fram at reformasjonens har påvirket det norske samfunnet på mange måter, både positivt og negativt, avhengig at perspektivet man ser det fra. Reformasjonens påvirkning av samfunnet og dens ambivalente konsekvenser, ble godt illustrert gjennom temaet frihet.
For menigmann og den enkeltes forhold til troen, var Luthers lære frigjørende og myndiggjørende. Luther slo fast at vanlige mennesker ikke måtte gå veien gjennom presten eller paven for å uttrykke sin tro eller diskutere religiøse spørsmål. På den annen side innebar reformasjonen at fyrstene og kongemakten ble tillagt stor religiøs makt, gjennom Luthers lære om at de verdslige myndighetene var innsatt av Gud.
-Det fjerde bud om å hedre sin far og mor, ble tolket som at det var en kristenplikt å være lydig mot myndighetene. Dermed ble det trange kår for religionsfriheten, understreket Bente Engelsen i sitt foredrag. Hun viste som et eksempel til at det i 1735 ble innført tvungen kirkegang her i landet, og at folk kunne settes i gapestokken om de skulket. Denne lutherske bindingen mellom kirken og kongemakten, og mangel på religionsfrihet, ble gjenspeilet i Grunnloven fra 1814, der det var forbud mot jøders og jesuitters tilgang til riket, poengterte hun.
En "tenke sjæl"-reformasjon
Terje Norby mente at reformasjonen hadde stor betydning for dannelsen av det man kan kalle det moderne mennesket. Gjennom Luthers oppfordring til kritisk tenkning og selvstendig trosutøvelse, bidro han til at "jeg-et" oppstod i teologien og samfunnet, slik "jeg-et" hadde oppstått i kunsten gjennom renessansen.
-Luthers program var på en måte en "tenke sjæl"-reformasjon - et oppgjør med pavens maktmisbruk og en "utvendig" tro. Jeg tror Norge ville vært mindre preget av kritisk tenkning og mer autoritetstro, uten reformasjonen, sa Norby blant annet. Han mente også at fenomenet Hans Nilsen Hauge ville vært utenkelig uten Luther. Men han trakk også fram reformasjonens skyggesider:
-Mye av det som hadde gitt troslivet næring for vanlige folk, som pilegrimsvandringer, bilder og helgener, forsvant. Den katolske messen bestod i å delta i det store mysteriet, mens den lutherske gudstjenesten kunne fortone seg som prestens belæring fra prekestolen, sa Nordby.
Viktig for kirken
-Det er viktig for kirken å være med på den sentrale arenaen som Arendalsuka har blitt. Her møtes politikere, næringsliv, kultur- og organisasjonsliv. Her kan vi vise er kirken tar sitt samfunnsansvar på alvor. Så er det ikke minst viktig at vi knytter kontakter og prater med de ulike aktørene i løpet av uka, sier Tormod Stene Hansen, stiftsdirektør i Agder og Telemark bispedømme.
Kirkens ledelse, representert med blant andre kirkerådsdirektør Jens-Petter Johnsen og kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum, var også til stede under Arendalsuka, i tillegg til Agder-biskop Stein Reinertsen og Bjørgvin-biskop Halvor Norhaug.